tisdag 8 september 2009

Hösten är nära!

Nu har Idol börjat och mitt höstlugn börjar infinna sig. För mig är det trygghet och mys att sitta framför TV:n på fredagkvällar, det är mörkt ute, vi äter något ospännande (men gott) som till exempel tacos och efter det blir det en stor skål med lösgodis. Finns det något mer avkopplande? Inte för att jag tycker att Idol är världens bästa program, men eftersom det visas på hösten så hör det ihop med min harmoniska sida som är som bäst just på hösten. Jag har varit så rastlös och så upptagen under så många år, var aldrig hemma på kvällarna, så nu är mina hemmakvällar heliga! Det händer ju såklart att jag gör något med några kompisar eller att vi är borta någonstans hela familjen en fredag- eller lördagkväll, men allra helst är jag hemma i soffan.

August går från klarhet till klarhet nu. Han vet vad han heter i efternamn, vilken stad vi bor i och vad vår gata heter. Han vet också var hans mormor och morfar bor och vad deras gata heter. Det är svårare med hans farmor och farfar, han kan inte riktigt acceptera att de inte bor på någon gata utan att det är gården som har ett namn. Att dagis heter Hyddan (egentligen avdelningen, men förskolan har ändå så tråkigt namn) har han också koll på. Han vet också att alla har förnamn och kallar gärna Rickard och mig vid namn, det gör han även med sina far- och morföräldrar (fast jag vill nog gärna bli kallad mamma faktiskt). Allt lägger han på minnet, han vet hur personalen på dagis tar sig till jobbet (liten blå bil, buss, tåg osv) och idag berättade han vad en av "fröknarnas" man heter och jag råkar veta att det stämmer alldeles utmärkt!

Inga kommentarer: