fredag 13 februari 2009

TGIF!!!!!!

Herregud vad jag var trött på jobbet idag, det tar på krafterna att "vabba". Idag fick Rickard vara hemma från jobbet, jag kände att jag var lite oumbärlig på jobbet idag. Och så var det ju fredagsfikat också...

Jag jobbar på ortopeden på fredagar, ett skönt avbrott från vardagen. Men på ortopeden är det svårare att prioritera än på min avdelning, alla ortopedpatienterna behöver mycket sjukgymnastik enligt ett schema, därför blir det väldigt körigt där om det fattas folk. Därmed inte sagt att jobbet jag gör på medicin inte är viktigt, för det är det ju. Även om det inte alltid kanske känns så på bemötandet man får. Det är väldigt trevlig personal på 2A (ortopeden). Skönt att känna sig som en resurs istället för någon som är besvärlig och vill ha en liten rapport och som jobbar enbart för att irritera för sköterskorna, eller som en assistent till dem och som de kan köra med (oj då, det där skrev jag inte!). Bara det att det kan vara lite påfrestande att känna att inte alla är med på samma rehabtänk ibland (eller tja, rätt ofta). Men, men - det som inte dödar, det härdar! Eller hur man nu säger...

August har varit lite piggare idag, det var han inte igår kväll. Han hade 40 graders feber och jag tror att han yrade lite. Innan han slocknade i soffan låg han och fnissade och sa "Ost, skinka, ost, skinka, ost, skinka...). Sen tvärsomnade han!

Han pratar mycket, gärna och hela tiden. Det känns som att han tar in alla ord han hör. Han går runt här hemma och pratar om sina kompisar Tua (Tuva), Ina (Ewelina), Lafflel (Rafael) och Anna (hans "fröken") så han längtar nog till dagis. Nu har han också börjat sätta ihop ord, till exempel "O hänne nu?" (Vad hände nu?), "Sitta där", "Nanna gacka" (Annan jacka) och "Inte hanta" (Inte vantar). Det märks att han trivs med att kunna göra sig förstådd och det är ju inte så konstigt.

Han har ju världens koll också. Om det kör förbi en mörk Volvo kombi så säger han Offa! (Som betyder morfar, och mina föräldrar har en mörkgrön Volvo V70). När han leker med traktorer eller ser en traktor så talar han om att det är farfar som kör, och hans farfar är ju bonde.

Jag skulle kunna räkna upp tusen saker till, men jag misstänker att inte alla är lika intresserade av precis allt som August kan och vet.

Fast det var ganska kul när han fick för sig att hans mjukisgiraff behövde kissa och ställde ner den i toaletten. Han var ganska bekymrad över hur han skulle få upp den igen. Efter den händelsen fick giraffen Affe bada...

Nu ska jag sova!

Inga kommentarer: