måndag 5 januari 2009

Friskus!

Våra grannar i villan tycker att August är en riktig friskus som sover ute i kylan på dagarna. Han verkar tycka att det är lika skönt som vanligt, inbäddad i flera fårskinn och med en tjock filt uppe på suffletten är han lagom varm om både fingrar och tår (och resten av kroppen) när han vaknar. De tror att han kommer att bli frisk av sig när han får så mycket frisk luft. Ja, vi kan ju alltid hoppas - snart kommer dagisbacillerna...

Om en vecka börjar det: inskolningen! Som Rickard tror är mest till för mamman och det kanske stämmer... August ska börja på avdelningen Hyddan på förskolan Lasstorp. Det var ju fullt på alla fyra förskolorna som ligger i vårt område, men det hade vi blivit förvarnade om för rätt så längesen. Lasstorp känns helt OK, tror inte det tar mer än 20 minuter att promenera dit. För promenera har jag tänkt att göra. Cykel blir bökigt, då måste vi ha vagnen på dagis jämnt och bil känns ännu bökigare.

Jag tycker inte att det ska bli så kul att lämna bort August till okända människor, han är lite för liten känns det som. Men det går säkert bra, jag måste i alla fall intala mig det så att jag inte påverkar honom negativt i frågan... Han måste ju börja nu. Vi hade väl kunnat ha honom hemma några månader till, men då har vi inga dagar kvar att använda för längre sommarlov och sådant senare. August tycker ju att det är väldigt roligt med nya människor nu och speciellt barn, så det kan nog bli roligt för honom. Och jag har blivit tvungen att gå ner i tid till 65% ett par månader eftersom landstinget sparar, så det blir inte så långa dagar för honom.

Ikväll har operation märkning pågått här hemma och nu är nog i stort sett alla Augusts kläder, skor och väskor märkta, antingen med märkpenna eller med små "stryka på-lappar". Det är bara strumpor, vantar och jeans kvar, men det har min mamma erbjudit sig att märka. De plaggen ska få lappar som sys på. Jag hade först tänkt strunta i småvantar och strumpor, men min mamma (som är förskolelärare) sa att det är sådant som är svårast för personalen att hålla reda på så det är bra att märka. Och eftersom hon erbjöd sig så... Hon har ingen aning om hur många par strumpor min son har...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror också på mycket frisk luft för barnen. Dom sover ute även när det är riktigt kallt, och dom verkar må bra även av det. Särskilt sjuka är dom inte och det tror jag beror på all frisk luft. För reumatism och förstoppning får man nog inte av luft...?
Skönt att höra att du också haft hysteriskt ont i magen, alltså, inte skönt att du var sjuk, utan att man kan få så utan att det är nått! Var riktigt rädd ett tag igår. Idag mår jag bättre. Har druckit lite blåbärsdryck och ätit en rostad macka iallafall!

Lycka till på inskolningen, det går säkert jättebra. Om bara föräldrarna har rätt inställning så brukar det gå bra!

Kram

Anonym sa...

Både jag och min syster fick alltid sova ute i vagnen när vi var små, på dagis å hemma. Ja, inte på nätterna då! Haha. Å vi har knappt aldrig (peppar, peppar) varit sjuka. Det är nog skönt att sova ute! Särsklit när man blir sådär nerbäddad. Mys! Kram