måndag 6 oktober 2008

Kanintänder?

August har ju som bekant aldrig ätit barnmat och han är fortfarande inte så förtjust i mosade och/eller kladdiga saker på matbordet. Han har ätit mat i bitar redan från början, fast han började ju inte vid fyra månader utan det tog lite tid. Nu har han avancerat lite till och föredrar knäckebröd till frukost. Han är jättegullig när han sitter och knaprar i sig mackan, nöjd är han också. Annat hårt han gillar att sätta tänderna i är en hel morot och gärna grillat kött.

Allt han äter är dock inte svårtuggat. Fortfarande är tomater och bananer populärt och allra godast är broccoli. De flesta grönsaker går ner med god aptit och andra favoriter är äggnudlar, omelett, räkor och kyckling. Sötsaker får han inte än. Alla väljer själva hur de vill göra med sådant till sina barn, men ett argument jag inte köper är att barnen ska "få ett naturligt förhållande till godis så att de inte vräker i sig när de blir större". Det är ett argument som jag har hört överraskande många använda sig av. Kanske bra tänkt, men jag tror inte att man måste ha ett "naturligt förhållande" till söstsaker när man inte ens är två år, man hinner vänjas in ändå. Kakor, saft, läsk, fikabröd, godis, glass, sylt, fruktyoghurt, nyponsoppa, Oboy och liknande ger vi inte till August. Vi undviker också sådant när han är med, då är det ju inga problem. Någon enstaka gång har han fått en tesked glass när han sett någon annan äta det och blivit riktigt sugen, men han gillade det inte. han har fått ett litet hörn på en kanelbulle också, men han var bara nyfiken - inte sugen. Jag dömer ingen annan som väljer annat till sitt barn (eller OK, när jag ser folk på stan ge en hel flaska cola till ett barn i Augusts ålder mitt i veckan så reagerar jag lite), men jag är lite trött på att vi ska behöva försvara vårt val.

En dietist på jobbet berättade en intressant sak. Studier har gjorts där barn, även mycket små barn, fått äta buffé under en tid. Det visade sig att om buffén innehåller mat med "rena" råvaror, till exempel kötträtter, frukt och grönsaker, så kompletteringsäter barnen. Om de bara äter köttbullar en dag så kommer de att välja grönsaker en annan dag så att de på sikt får i sig allt de behöver. Om de däremot får raffinerade råvaror, till exempel vitt socker, så sätts den här förmågan ur spel. Intressant va?

Nog om mat. Idag har jag haft en skitdag på jobbet! Eller i alla fall förmiddagen. Sura sköterskor och arga anhöriga gav mig ett akut psykbryt. Efter en liten "debriefing" med mina kollegor Åsa och Karina var jag redo för jobb igen och betade av "prio ett-patienterna" innan lunch. Efter lunch hade jag S-HLR och det var kul! Vi fick rädda alla möjliga dockor; Rolf, Charlie och allt vad de hette. Vi fick även rädda vår kollega och instruktör Gudrun som skulle hävas ner från en stol ner på golvet. Det var tungt trots att hon är späd, man måste nog ta i en del om det skulle vara en stor karl som får hjärtstopp.

Nu är det "Toppform", sedan sovdags. Jag ska förebygga lite, så att det inte blir en skitdag imorgon också...

1 kommentar:

Anonym sa...

Det där märker vi på våra barn, äter dom bara potatis tíll lunch så äter dom oftast bara köttbullar till middagen. Och gurka och morot.
Vi har nog tänkt det här med att inte hetsäta, så våra får fika och godis ( på lördagarna) men för dom är det mest själva "grejjen" med lördagsgodis, för dom får bara 4-5 bitar i sin skål och sen är det bra.Men det är ju toppen om allt går att undvika. (Men då måste vi undvika choklad-finger-farfar och smarties-morfar, och det vill vi ju inte :o)