söndag 14 september 2008

Helgen

I går förmiddag var jag och August i badhuset tillsammans med Zandra och Clara, det var jättemysigt! Det var väldigt lite folk i badhuset och det är ju skönt och så gick det jättebra med barnen. Clara är fyra år så det skiljer ju lite på dem, men vi hade så kul alla fyra. Clara lärde sig att hämta upp ringar från botten i lilla bassängen och August simmade och simmade med sina puffar. Båda barnen ville gärna vattna sina mammor med vattenkannor och så åkte de rutschkana hur många gånger som helst. Clara kramade lite på August och han kramades tillbaka. Vi hade en lyckad förmiddag.

På kvällen var vi till Rickards föräldrar på lite kräftskiva. Det var en lagom stor tillställning; Rickards föräldrar, hans moster och morbror och så vi. August tyckte också att det var lagom mycket folk för det dröjde inte så lång stund innan han busade runt ganska obekymrat. Vi tittade på Rickards föräldrars gamla bröllopsfoton och jag råkade kläcka ur mig den finkänsliga kommentaren; ”Men varför i hela fridens namn hade du sådana där glasögen på dig?!” till Rickards mamma. Hon verkade dock inte ta så illa upp utan berättade att hennes kusin hade kallat dem för uggleglasögon. Jag ska väl kanske nämna att de gifte sig 1976 så då kan ni ju tänka er hur de såg ut... Vi åkte hem ganska skapligt för vi var lite trötta, men det var en trevlig kväll.
August har sovit dåligt i natt för han är lite snuvig, hoppas att han sover bättre i natt. Tyvärr tror jag inte det för han är ännu snuvigare nu. Det vet jag ju själv hur det är, man vaknar och är torr i munnen och vill dricka, sover kanske lite oroligare än vanligt, ja vi blir nog väckta ett par gånger i natt med. Jag sov faktiskt på soffan i natt, jag ville vila lite från att bli sparkad på näsan. Kanske borde jag vara tacksam för att det är storlek 21-fötterna som viftar mig i ansiktet och inte de i storlek 46 som också huserar i vår säng, men hur som helst så sover jag bättre utan vassa tånaglar i näsan.

Idag har August varit hos mina föräldar hela dagen. Rickard har taptserat om vår hall, det blev jättefint. Jag hade tänkt mig ungefär lite lattefärgat, nu blev det inte riktigt så. Det fanns nämligen nästan-lattefärgade-tapeter-till-halva-priset på Colorama så då fick det bli dem. De har aningen mer grått i sig kan man säga, men de är fina. Jag ska lägga ut före- och efterbilder när det är helt klart.

Jag var och sprang ett terränglopp på förmiddagen. Det var utanför stan här och det var skönt att inte behöva åka så långt för en gångs skull. Det gick ganska bra, 19,12 på 5 km och en förstaplats. Jag vann med tre och en halv minut vilket tyvärr säger mer om konkurrensen än om min form. Hur som helst så var det skönt att få lite tempoträning inför Lidingöloppet och det var fint väder och ett trevligt lopp.

På eftermiddagen var jag på bio med min kompis Jonas, vi såg Wall-E. Den som hittade på handlingen måste ha varit hög eller något – det var en jättekonstig film. Den handlade om en liten grävskopa som åkte runt och packade skräp. Han var helt ensam på jorden, som var täckt med skräp. Alla människor hade flyttat ut i rymden eftersom jorden inte gick att bo på längre. Människorna var jättefeta och kunde inte gå eftersom de bara åkte runt på svävande rymdstolar hela tiden. En dag hittade Wall-E en liten planta bakom ett gammalt kylskåp. Då kom det en liten rymdgubbe som hette Eva och tog plantan. Wall-E hängde med henne upp i rymden eftersom han blev kär i henne. Väl uppe på rymdskeppet skulle plantan användas till att ta skeppet tillbaka till jorden, men det fanns vakter som inte ville det. Osv, osv... Det var väl meningen att filmen skulle ha ett budskap, men den var konstig. Första halvtimmen ungefär var det ingen som sa något, det enda som hördes var gnisslet från Wall-E.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Marie. Hoppas allt är bra med dig och familjen! Dock tvekar jag inte ens på det. :) Jag har bara några invändningar mot din recention om Wall-E. Tycker det var bland en av de bästa filmer jag sätt på länge, dock ingen barnfilm då man måste fatta handlingen. Idén med filmen är väl att vi ska vakna och fatta att vi har bara en jord och måste vara rädda om den. Med allt nu va växthuseffekten med mera också påtalar. Men som sagt kanske ingen humorfilm men en skirbra film med allvarligt budkap inbakat enligt mig. Men alla är vi ju olika. Hoppas ni får en trevlig helg nu. Kramar Linn