onsdag 17 september 2008

Cykelhjälm

jag har cykelhjälm när jag cyklar. Jag hatar cykelhjälm! Den får mig att se ful ut, den gör mig svettig på sommaren och den förstör frisyren (inte för att jag har någon, men jag låtsas).

MEN...den kan göra så att August slipper bli utan mamma. Eller få åka och hälsa på sitt dreglande vårdpaket till mamma på ett sjukhem. Jag har träffat en person som cyklat utan hjälm, råkat ur för en olycka och överlevt - fast till vilket liv? Det räcker, jag behöver väl inte träffa fler tror jag. Om jag skulle cykla utan hjälm känns det nästan som att jag skulle kunna ha August utan hjälm också, då skulle vi dö båda två om vi blev påkörda och han slapp bli moderlös.

Förut har jag aldrig riktigt trott på att folk faktiskt skulle sakna mig om jag inte fanns. Nu vet jag. Jag är jätterädd för att något ska hända mig, eller Rickard, så att August skulle mista någon av sina föräldrar. Det gäller att ta hand om sig.

Vi gör det på olika sätt. jag har cykelhjälm. Rickard dricker inte Red Bull. Det kan man få hjärtinfarkt av. Red Bull alltså.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag försöker få D att inse detta med cykelhjälm, men han vägrar. Jag vägrar cykla. Inte gillar jag när resten av familjen är iväg utan mig heller. Tänk om nått händer dom. Skulle inte vilja leva utan dom. Är dom hemma känner jag mig trygg, för jag vet att dom skulle klara sig bra utan mig. Fast en massa otäckt kan ju hända här också, så egentligen får man inte tänka på sånt!
Ha en bra dag!

Anonym sa...

Tack för kommentaren i min blogg! Nu ska jag följa din med. Roligt! Va gullig August är! Hihi. Ses på jobbet! /Charlotte

Anonym sa...

Jag känner igen de där tankarna. De har kommit sedan jag fick Jens. Ibland när jag åker färdtjänst och de kör helt galet fort så får jag nästan panik och då tänker jag på Jens. Tänk om det skulle hända mig något, då skulle han inte ha någon mamma längre.
Känner igen det där med sjukgymnastiken också. När jag var liten och låg på barnreumaten så var jag sån, gömde mig för sjukgymnasten. hihi
Hoppas du mår fint och dina grabbar med förståss.
Ha en underbar helg! Kram från Ulrika.

Anonym sa...

Ja det kan vara lite generande och jobbigt att knäppa på sig cykelhjälmen, särskilt en varm sommardag eftersom så få andra cyklister verkar göra det. Men jag brukar tänka som du att det är för mitt eget och anhörigas bästa om jag använder hjälm. Cykelhjälmslagen borde gälla vuxna också eftersom så många saknar insikt om olycksriskerna.