onsdag 10 september 2014

Levande uppslagsverk?

Den här killen är otrolig! Han läser väldigt mycket i kartboken och det verkar som att allt fastnar! Nyss berättade han lite som i förbigående vilka landskap som ligger i Götaland, Svealand och Norrland, samt vilket landskap som är störst i respektive region. Jag tänkte att jag skulle testa honom lite och frågade om han kunde någon stad som ligger i Bohuslän och han droppade direkt Stenungsund (det är väl vad alla skulle komma att tänka på först?...) och Uddevalla. Jag trodde att han skulle säga Göteborg, men han upplyste mig om att en stor del av staden ligger i Västergötland, precis som att Stockholm är delat mellan Sörmland och Uppland. Han kan snart den där boken utantill - jag förstår varför han längtar tills de ska börja med geografi i skolan.

Han har också upptäckt att det finns en förteckning över landskapsdjur och landskapsblommor längst bak i boken så nu håller han på att lära sig det också. Hans hjärna bara suger i sig kunskap!

August och jag diskuterar en hel del politik nu i valtider, han har ju sett en del på Lilla Aktuellt. Han har nästan full koll på begreppen demokrati, diktatur, monarki och republik och har lärt sig vad stadsministern heter och en massa annat. Det gäller att jag håller allmänbildningen uppdaterad så jag inte framstår som helt okunnig när han kommer med alla frågor.

1 kommentar:

Jill sa...

Gud vad besviken han kommer bli på skolan... Han ligger ju så långt före!
Kalle tingar den där tröjan sen om inte Irma vill ha den!