torsdag 3 april 2014

Irmas klokheter

Irma börjar bli stor tjej nu, var på en försenad 4-årskontroll häromdagen och blev godkänd på allt. Hon är ingen stor tjej, 99 cm lång, men hon hade vuxit 8 cm på ett år så hon har verkligen vuxit till sig. Här hemma styr hon och ställer och blir fullkomligt skrikarg många gånger om dagen. Hon funderar, frågar och har starka åsikter. Framförallt så biter inga argument på henne, hon ser sig själv och sin vilja som självklar. Härligt men också påfrestande, i synnerhet för en ganska hårt drabbad storebror.

Jag: "August blir ledsen när du målar i hans målarbok utan att fråga"
Irma: "Men det var inget målat på den bilden"
Jag: "Men han ville måla den själv"
Irma: "Men det var ingen färg på den så jag målade den"
Jag (nu något sammanbitet): "Ja, men August ville måla den själv, han hade sparat den bilden"
Irma: "Men det var ingen färg på den och jag ville måla den"

Mamman sliter sitt hår...

Jag: "August vill inte att du går in i hans rum och dricker ur hans vattenflaska, han vill inte dela flaska med andra"
Irma: "Men jag var ju törstig"
Jag: "Men du kan få en egen flaska med vatten eller dricka ur ett glas i köket"
Irma: "Men jag var ju törstig"
Jag: "Men du kan få eget vatten!!!"
Irma: "Men jag var törstig så jag drack i Augusts rum"

Mm, det var just det...

Irma: "Jag ska köpa nåt i leksaksaffären"
Jag: "Men Irma, du har ju inga pengar"
Irma hämtar sin plånbok och konstaterar motvilligt att den faktiskt är tom.
"Men jag kan betala med det här" (håller upp ett kvitto)
Jag: "nej, du kan inte betala med det, det är ett kvitto"
Irma (helt obekymrat): "Men då får jag betala med kort då" (håller upp ett körkort för Farfarsbilarna på Liseberg)
Jag (något full i skratt och lite ledsen över att liksom bara krossa alla hennes idéer): "Det går inte att betala med det kortet"
Irma: "Nähä, med då får jag väl låna pengar av er då!"

Måste nog försöka få lite ordning på den där lättsamma inställningen till pengar, annars blir det väl Lyxfällan om några år...


 

Inga kommentarer: