tisdag 8 oktober 2013

Trött eller pigg?

Har varit väldigt trött och lite håglös ett tag, men vilar jag blir jag bara tröttare, blekare och känner mig nästan lite sjuk. Tränar jag får jag tillbaka lite energi. Två veckor skulle jag vila efter Lidingö var planen - i alla fall från löpning. Nu blev det två pass simning, ett på rullskidor och så en joggingtur redan första veckan, men det var pass jag kände för och då är det ok.

Idag sprang jag ett intervallpass av en lite annorlunda sort än jag brukar. Normalt sett kör jag nästan bara intervaller i tävlingsfart (och inte så ofta heller...), men nu hade jag läst lite om tröskelträning (det har jag väl också kört ibland, men jag brukar inte så ofta sätta etiketter på min träning utan köra på känsla) och tänkte att jag skulle lägga upp lite sådan typ av träning. Jag har lite maratonplaner och det innebär ju lite annan tävlingsfart för min del, så idag blev det långa och långsamma intervaller. 10 x 1 km med en minuts vila, inklusive uppvärmning och nerjogg blev det drygt 18 km vilket jag kanske inte räknade så noga på när jag planerade passet. Det var rejält jobbigt, fast ändå väldigt behagligt att köra i typ 4.15-fart - jag kommer definitivt köra en del tröskelträning under vintern!


1 kommentar:

Jill sa...

När jag simmade körde jag mycket tröskelfart. Tyckte det funka bra och jag lärde mig känna farten väldigt bra.