fredag 26 juli 2013

Läget på träningsfronten

Ja, hur är läget egentligen? Det går nog rätt bra egentligen, har kört ganska hårda pass de senaste ca 10 dagarna. Fick känningar i höften efter förra helgens långpass på 30 km löpning, men förutom det kändes det jättebra! Hoppas så att jag kan köra Lidingö i år efter förra årets uppehåll! Intervallpassen har gått riktigt bra, jag börjar kunna hålla det tempo jag vill på det antal intervaller jag vill och det är bra. Får ju rejäl värmeträning nu också när temperaturen i skuggan ligger runt 28 grader på dagarna.

Har varit en sväng hos Jerker som masserade och knäckte lite i ryggen och sedan har det lättat lite i höften igen, har dock vissa känningar kvar men jag provar mig fram. Simningen flyter på (haha...) men jag har en tendens att glida fram i lite halvsoft tempo, simmar 3500 meter på ganska exakt en timme för det mesta, men jag borde ligga på ca 15 min/1000 meter. Skärpte upp mig lite idag och körde lite tempoökningar, det blir ju inte som att ligga och köra serier i bassäng. Tränade också lite på landstarter för att få in det där med att springa och starta med hög puls. Barnen supportade glatt och skrek "klara, färdiga, gå!" och slog mig i rumpan ;-).

Och cyklingen... Jag kämpar på och biter ihop, morrar lite ibland också. Har provat backintervaller och det var förvånansvärt kul. Sega uppförsbackar är min svaghet, problemet är inte att jag får för hög puls eller blir för flåsig, nej problemet är att jag är för svag i benen. Men det börjar lossna litegrand nu, jag fick till och med lite beröm på träningen med klubben i onsdags. Det var också då jag fick min otäckaste ormupplevelse hittills, med en orm som liksom reste sig upp för att skydda sig mot alla cyklisterna. Tur att jag låg sist i klungan, annars hade det nog blivit en krasch. Annica försöker pränta i mig att jag verkligen inte får bromsa för småsaker (!!!) som ormar, men vad fasen...

I helgen är det planerat för rullskidpremiär också, älska semester!! Men nu ska jag fokusera på lite godis, apelsinjuice och kanske några chips framför tv:n.

Inga kommentarer: