söndag 30 juni 2013

Må bra-grejor och uttjatad hjärna

Är så tacksam för att jag har haft förmånen att umgås med mina bästa vänner den senaste veckan, trots att det geografiska avståndet mellan oss är längre än jag önskar att det vore. När vi var i Vimmerby fick vi finbesök av nyförlovade Martina och Johan på midsommardagen, jättekul och mysigt att ses! I torsdags, efter diverse ärenden i Nyköping, blev det en visit i Oxelösund hos Hanna och killarna - där hade jag nog kunnat sitta kvar hela kvällen och prata. Hannas man var (förmodligen till sin stora lättnad...) inte hemma, det var annars han som levererade följande kommentar innan Vätternrundan: "Om du cyklar hälften så bra som du pratar så kommer det att gå jättefort!".

Sofie och Ebbe kom hit på lek och middag igår eftermiddag och det slutade med en oplanerad men väldigt trevlig och välkommen sleep over. Jätteskönt faktiskt, för annars blir det oftast så att vi umgås tills barnen är övertrötta och det är sovdags. Nu somnade alla tre barnen tidigt och så kunde vi vuxna äta choklad, titta på film och skvallra helt ostört.

Jag behövde boosta upp energikontot lite, för barnen har övertrasserat det för längesen! Jag är verkligen ingen curlingmamma, ändå tror barnen att Rickard och jag är deras personliga betjänter och dessutom är det en ljudnivå som inte är av denna värld här hemma. Trots det så räcker det att jag sticker iväg på en träningsrunda för att jag ska längta efter mina småtroll - jag har kanske minne som en guldfisk?

På träningsfronten rullar det på med simning, cykel - idag en safarirunda med både en hoppande (jo det är sant!) orm och en rävunge - och löpning. I fredags Trosa Stadslopp där jag satte pers med 10 sekunder: 8,9 km på 34,14. Igår ett simpass som innehöll alla slags väder: stormvågor, ösregn, lite åska (läskigt), strålande solsken och spegelblank sjö. Sommarvädret är ju omväxlande i alla fall. Idag var det sista lite hårdare träningspasset innan nästa helgs utmaning: Vansbro Triathlon! Min första halva Ironman och det ska bli häftigt! En halv Ironman innebär 1960 meter simning, 90 km cykel och 21 km löpning. Dagen efter ska jag simma Vansbrosimmet också så det blir en intensiv helg!

Min allergi är lite besvärlig, lite för att den tycker att det är en jättedålig idé att ligga och slappa på en filt i gräset, men mest för att symtomen är så otroligt lika en annalkande förkylning och det är jättesvårt att veta då om jag bör ta det lugnt eller om jag faktiskt håller på att bli förkyld. Idag hoppas jag verkligen att besvären beror på en kombination av för mycket närkontakt med gräs, en allergisk reaktion av ett äpple jag åt igår samt att jag hostade en del när jag simmade igår och att det retade halsen. Vi får se imorgon. Verkligen, verkligen, verkligen olämpligt att bli förkyld just den här veckan! Irma är ju visserligen förkyld, så risken finns ju, men hon är ju så ofta förkyld och jag bli inte smittad riktigt varje gång...

Inga kommentarer: