fredag 4 januari 2013

Fredagsnöje?

Idag har jag varit och storhandlat. Det är verkligen det värsta jag vet, nästan i alla fall. Affärerna städar om hela tiden så precis när jag har lärt mig var allt finns så flyttas det. Varför gör de så? Tror de att folk handlar mer då? Jag handlar nog mindre, för jag blir så trött att jag struntar i det jag skulle ha. Det finns nästan aldrig någon att fråga, fast då är det bättre på Ica Nära för det är litet och där är det lätt att hitta personalen. Dessutom är det extra tråkigt att handla i slutet på veckan, för hyllorna gapar rätt tomma, i alla fal väldigt glesa, och det ser så trist ut.

Det gäller att försöka ha någon slags struktur men det är omöjligt eftersom alla affärer motverkar alla sådan försök genom att ha frukt och bröd först och att ha en helt ologisk uppdelning av varor. På vilket sätt är det till exempel logiskt att ha torkade tranbär i ena änden av butiken och torkade vindruvor (russin) i den andra? Sedan gäller det att försöka hålla sig i rörelse framåt hela tiden så att man inte råkar fastna i vinkelvolten och bara kör runt och runt någonstans i trakten av frukten för att allt man ska ha verkar befinna sig där i närheten, dock oklart exakt var någonstans.Extra utmaning blir det förstås om man handlar utan mellanmål i magen och vid samma tid som man egentligen borde äta middag...

När man väl tagit sig igenom kassan så kommer nästa prövning - att packa! Man ska försöka beräkna hur många påsar som går åt och sedan i snabb takt på ner varorna. Man ser hur kassörskan får bygga upp ett berg av varor på bandet, som köar för att få åka ner på samma sida som mina varor - bara jag kunde packa klart någon gång...

Väl ute ur butiken är det bra att komma ihåg var man har ställt bilen och eftersom parkeringen lutar så ska man inte vara alltför säker på att vagnen ens går att köra åt det hållet och man bara ber en bön om att inte det där stora åbäket till vagn (vem fasen kom på att de skulle ha pyttesmå hjul) ska rulla på den allra dyraste bilen på parkeringen.

När man väl kommer hem igen ska man helst packa upp kassarna också, men då är det tur att det finns en sambo...

3 kommentarer:

Maria sa...

Ha ha! Jag gör typ ALLT hushållsarbete här hemma men jag behöver aldrig handla :) Det är Jörgens jobb, jag bara planerar skriver lista och skickar honom. Mycket smidigt :)

Titti sa...

Jag storhandlar bara där det finns självscanning. Vägrar annars. Då packar man direkt i vagnen och kön till kassan är alltid obefintlig!

Jill sa...

Självscanna!!!
Och om energin tryter - handla på Coop Extra: de har frukt man får ta!