måndag 5 november 2012

Hej då måndag!

Vaknar av att jag har somnat om i morse... Släpar mig upp, går som i dimma hela morgonen. Funderar på att ta bilen till förskola och jobb för att jag är så trött, inser att då kommer jag aldrig att vakna. Grälar med trilskande barn. Packar allt som fick följa med hem innan helgen. Tar oss iväg till förskolorna, grått och fuktigt ute. En kvart försenade. Känns bra att det sista jag säger (med uppgiven röst) till min son innan vi startar dagen på våra jobb är "Snälla August, försök att sköta dig idag"... Fortfarande lika dödstrött när jag anländer till jobbet, känns som att blodet har tagit slut och inte orkar ge sig ut till huvud, armar och ben - jag är blek, trött och frusen. Trevliga, bästa kollegorna!
Tokmånga nya patienter, hur kunde jag önska mig mer att göra i förra veckan? Många bedömningar, långa journaler att skriva. Huvudet snurrar av sväljscreeningar, afasier, neglekt, ortoser och muskelstyrka. Tider, remisser, avgifter, studenter. Möte på lunchen. Sökning av läkare som vill ha hjälp - med TENS för egna ryggbesvär...

Totalt slut på energi när jobbet är slut för dagen, tar en chokladbit förutom äpplet som väntade i väskan. Hämtar unge nummer ett som inte vill gå hem för han spelar på Ipaden. På med regnkläder för nu vräker det ner, hämtar unge nummer två och knegar hem i regnet med vagnar och cyklar. Telefonen ringer hela tiden. Inser att det börjar bli mörkt - halv fyra. Hem, i med linser, släpa med två ungar till Plask o Lek eftersom Rickard är iväg på jobb. Två grupper plaskbarn med tvååring hängande på armen. Dusch, bastu, lirka på alla kläder. Ena linsen går av på mitten, får köra hem halvblind.

Hem, fixar mat åt barnen, packar upp alla badkläder, plockar ur diskmaskinen, plockar i ny disk, lägger Irma, sorterar all tvätt i tvättstugan, kör ett par nya maskiner, kollar lite på tv med August, börjar känna mig lite konstig, just det - jag kanske också borde äta lite, fixar lite gröt, lägger August, hänger lite tvätt, däckar lite, funderar på att avsluta måndagen här för att inte tisdagen ska bli likadan. Rickard kommer hem.

Rickard säger att jag ska fundera på att gå och lägga mig - det har jag gjort sedan halv sex i morse...

1 kommentar:

Jill sa...

Men lilla du! Kram på dig!