lördag 20 oktober 2012

Vi och dom?

Just nu dyker det lite här och var upp inlägg på Facebook som handlar om böneutrop från moskéer och om bidrag till invandrare. De flesta av dessa inlägg gör mig mörkrädd, är folk så himla trångsynta? Varför ska man direkt vända taggarna utåt och använda argument som "man får minsann ta seden dit man kommer"? Om vi ska fundera lite mer på just det, ganska slitna, argumentet en stund. Seden dit man kommer. I många länder är det lämpligt att täcka axlar och knän, i vissa fall endast på religiösa platser men det finns länder där man, i synnerhet som kvinna, inte ska visa för mycket hud om man ska följa seden. Räck upp handen alla som klär sig heltäckande på solsemestern! (Och nu menar jag inte på stranden på Kreta...) Jag upplever att det är väldigt populärt att uttrycka sig nedvärderande om invandrare och mena på att de ska ta seden dit de kommer, samtidigt som man fortsätter att kritisera deras seder och bruk och förmodligen inte skulle drömma om att ta seden dit man kom om man själv tvingades flytta till ett annat land.

Jag tror att det är ganska vanligt att man söker sig till Svenska Kyrkan när man vistas utomlands en längre tid, även om man inte varit aktiv inom kyrkan hemma i Sverige. Kyrkan brukar ordna firande vid till exempel Lucia och midsommar och det är väl tryggt och mysigt att få ha det lite som hemma när man är i ett främmande land, eller hur? Det är klart att man gärna umgås med de andra svenska familjerna för man vill ju inte att barnen ska tappa svenskan, eller hur? Det är ju jätteskönt att Ikea säljer lite mat som smakar svenskt, eller hur?

Men hur kommer det sig att det bara gäller oss? Att vi blir förbannade på invandrare rent generellt för att de vill följa sina seder och behålla sin kultur? Eller, rent generellt är det inte för de flesta räknar inte folk från till exempel USA, våra nordiska grannländer och västeuropa som invandrare - man menar människor från Afrika och mellanöstern när man pratar om invandrare - eller "vi och dom". Hur kommer det sig att det är "dom" som ska anpassa sig och bli som svenskar? Jag tycker också att det är lämpligt att försöka lära sig språket när man kommer till ett nytt land, men det betyder väl inte att man ska utplåna sig själv och sin kultur helt och hållet?

Det som är märkligt är att (som jag upplever det)  de som har mest åsikter påfallande ofta är människor som inte har någon som helst kontakt med "dom där invandrarna". De bor kanske på landet där det bara bor "äkta, rejäla svenskar" och det är också med dessa som de umgås. Många åsikter bygger på saker man har läst i tidningen eller "hört", kanske på Facebook...

I Sverige har vi religionsfrihet, är inte det något fint? Något vi borde värna om? I Sverige är det många som tillhör kristendomen, men det är inte så många som faktiskt är aktivt troende. Är det en anledning till att vi har svårt att sätta oss in hur det är att vilja leva efter en religion?

Inte många tycker att det är konstigt att kyrkklockorna på våra kyrkor slår lite nu och då - på bröllop, vid begravningar, varje söndag och i vissa fall varje timme. Men när en moské i Fittja önskar ett böneutrop en gång i veckan, då slår folk bakut. Hur många av er som svär och klagar på Facebook bor faktiskt i närheten av en moské?  Nu finns det ju visserligen moskéer på många orter, men på de flesta ställen inryms de i en lägenhet eller annan liknande lokal och då blir det ju inte aktuellt med böneutrop. Hur många moskéer med torn finns det i Sverige? Och var ligger dessa moskéer? Om man har bosatt sig mitt ute i ödemarken så kan jag förstå om man skulle bli lite störd om det helt plötsligt började väsnas från en moské (men förmodligen även om det var en kyrka, eller kanske en mc-klubb det gällde...), men de flesta moskéer ligger väl i städer? Och där kan jag komma på ganska många saker som låter och stör, förmodligen mer än ett böneutrop en gång i veckan (eller fem gånger om dagen om det skulle bli aktuellt): utryckningsfordon, glassbilen, utrop från tågstationen, byggarbetsplatser, marknader och konserter, kyrkklockor och så vidare... Och så himla ofta byggs det väl inte moskéer i områden där det uteslutande bor folk som inte är muslimer och därför inte är intresserade av böneutrop? Det känns ju liksom lite ogenomtänkt i så fall...

Nu blev det här ett så långt inlägg att jag nog får fortsätta en annan dag, men jag skulle så gärna önska att folk var lite mer öppna för nya intryck och inte bestämma på förhand vad man ska tycka om någon man inte vet något om.

Det var mycket annat jag ville få med, fortsättning följer.

2 kommentarer:

Isa sa...

Otroligt bra skrivet, Marie! Jag håller helt med dig! Jag vet inte ens vad jag ska säga nu för du träffade verkligen helt rätt. Men det känns otroligt skönt med en vän som inte dömer andra direkt pga trångsynthet! Tack för att du delade med dig!

Jill sa...

Hoppas många läste det du skrev!
Mycket bra!
Kram