torsdag 16 augusti 2012

Mjukstart

Det var ju lite kämpigt att gå upp i måndags, men veckan visade sig bli en mjukstart på höstterminen. Efter två dagar med jobb och förskola vaknade vi natten till onsdag av ett av de värsta ljud jag vet: ljudet av ett barn som kräks... Irma kräktes tre-fyra gånger under natten, dock utan att verka särskilt sjuk (men skenet kan bedra, båda våra barn brukar vara rätt pigga när de är magsjuka och så smittar de ner oss föräldrar som är desto mindre pigga när kräksjukan härjar). Rickard fick stanna hemma med barnen och idag var det min tur eftersom 48-timmarsregeln såklart gäller på förskolan. Eftersom Irma var helt pigg och åt som vanligt redan igår morse har det blivit som ett par extralediga bonusdagar (fast lite dyra dagar förstås...) och idag har vi varit på stranden. Där August blev getingstucken efter 10 minuter...


Jag har storstädat idag och tagit reda på en del tvätt, resten fixade Rickard igår medan jag storhandlade. I helgen ska jag upp till Sälen med klubben och springa Vasastafetten så jag ville ju gärna att det ska vara så lite hemmajobb som möjligt när Rickard ska vara själv med barnen.

Förutom att det är tungt att gå upp tidigt på mornarna så är det ganska skönt att komma tillbaka i rutiner igen. Och det är alldeles förskräckligt skönt att hitta på, laga till och sedan sanera köket efter frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag varje dag.

Efter varje ledighet hamnar jag lätt i funderingar på livet, om jag gör det jag vill, om jag skulle vilja ha det på något annat sätt och om jag i så fall orkar göra något åt det hela. Oftast kommer jag nog ändå fram till att fördelarna överväger:
  • Jag gillar att ha ett jobb där jag är helt ledig när jag går hem.
  • Visserligen skulle jag gärna ha någon ledig dag ibland eller en ledig förmiddag, men det förutsätter oftast att man istället jobbar någon helg och det är jag inte så sugen på - alltså är jag nöjd med att jobba dagtid måndag - fredag.
  • Jag tycker att barnen har det bra på förskolan och jag skulle faktiskt inte vilja vara hemma med dem på heltid.
  • Jag gillar mitt jobb även om jag just nu tycker att det är alldeles för svajigt och kort om folk, men det ska ju förhoppningsvis reda upp sig.
  • Dessutom ska jag, från och med oktober, ta ut en föräldradag i veckan (fredagar) och det ska bli jättemysigt!
Nu är det sovdags och imorgon hinner jag lagom fredagsfika och jobba en stund innan det bär iväg mot Sälen. Barnen är hemma med Rickard för förskolan har planeringsdag så jag kan sova en timme längre - hurra!

Inga kommentarer: