söndag 24 juni 2012

Helgen

Nu är det verkligen ledigt - på riktigt! Det firar vi in med regn, imorgon ska det komma 35 millimeter...
Midsommarafton blev jättebra! Det var lite körigt på morgonen för jag vill ju gärna ha allt i ordning i god tid, men sedan flöt det bara på. Gästerna kom vid elvatiden och då lektes det, minglades och så åts det så klart. Sommarlunch med bland annat gravad och rökt lax, många sorters sill, potatis i olika former, bröd, ost, ägg, såser och sallad stod på menyn. Solen sken och det var skönt på uteplatsen, annars hade vi suttit inne! För det är en sak som är väldigt märkligt med midsommar. ALLA andra dagar på året sitter man inne och äter om det är dåligt väder och så är man ute om vädret tillåter. Utom på midsommarafton. Då ska det banne mig sittas ute även om man måste sitta insvept i filtar under paraplyer och jag som hatar att frysa! Men i år var hemma hos oss och då hade jag dukat inne om det hade varit dåligt väder. Men solen sken från en klarblå himmel hela dagen!

På eftermiddagen åkte vi till Viala och dansade, fiskade fiskdamm, kastade bollar och fikade. Barnen tyckte att det var jättekul att dansa så vi fick oss ett rejält träningspass. Till fikat blev det midsommartårta som Rickard hade gjort, den gjorde succé i sällskapet. Receptet hittar ni här och en bild på vår tårta finns lite längre ner i inlägget.




Vi stannade länge i Viala och hade jättemysigt, barnen sprang omkring och lekte med sina kompisar, solen sken och alla var glada. Låter som en klyscha, men ungefär så var det. När vi kom hem tog vi en långpromenad med Irma i vagnen och August på cykel och när vi kom tillbaka från promenaden var för trötta för att grilla så det blev yoghurt och macka till kvällsmat. Kanske inte så festligt, men det var så skönt att bara ta det lugnt och maten fanns ju kvar dagen efter också.

Igår var jag som en Duracellkanin på förmiddagen och råkade starta igång projekt "städa typ precis överallt" och sorterade i garderober, duschade blommor, städade badrum och bytte handdukar (lite jobbigt att jag alltid känner att jag måste göra det både före och efter vi har gäster), tvättade och vek tvätt, bäddade rent, dammade, dammsög, torkade golv, organiserade leksaker och storstädade lekrummet. Efter lunch var jag helt slut, men jag hade ett inplanerat intervallpass på eftermiddagen så det var bara att samla ihop armar och ben och sticka iväg. Det gick bra! Har kört väldigt lite intervaller sedan september egentligen, men jag höll samma tider som förra säsongen så det var jag nöjd med.

På kvällen smakade den grillade oxfilén och sparrisen ljuvligt, den var värd att vänta en dag på.

Idag har jag inte gjort många knop och det har varit skönt, har suttit vid datorn och pysslat med lite saker och så har jag varit nere vid Djulö med Anders och Niklas och simmat 3000 meter, det gick jättebra!

Nu blir det filmkväll! Imorgon jobbar Rickard medan barnen och jag ska få besök av Sofie och Ebbe.

Inga kommentarer: