fredag 6 april 2012

Fredag

Och en ledig sådan också, skönt! Jag är väldigt glad över att vi valde att ta veckans långtur på cykel igår istället för idag, det räckte med snö på cykelträningen i söndags. Igår var det uppehåll, om än ganska blåsigt. Jag har dock gjort slag i saken och beställt ett par ordentliga glasögon nu, det funkar inte att cykla med ett par gamla solglasögon från HM när det nästan är mörkt ute. Det funkar inte så bra när det är snöstorm heller... Nu har jag beställt ett par glasögon som egentligen är skidglasögon (för längdåkning alltså, inte goggles) och som har utbytbara linser i tre olika färger, varav ett par helt transparenta. Hoppas de funkar bra! Nu har jag cyklat omkring 30 mil, fast fördelat på fem pass - i sommar ska jag cykla det i ett sträck - hjälp!

Idag har varit en hemmaskrotardag, jätteskönt. Vi har städat och gjort fint för helgens gäster (och för oss själva också såklart), August har hängt uppe hos Emil hela dagen och lekt och bakat chokladbollar, vi tog en sväng till Marmorbyn och hämtade en resesäng (typiskt att vi har lånat ut vår resesäng precis när vi ska få övernattningsbesök av Ebbe med föräldrar, nu fick vi låna en annan...) och så har jag tagit en promenad i snöyran.

Vår påskhelg gick från att vara helt obokad till att vara ganska inbokad, men det är kul att för en gångs skull ha det så pass lugnt att det finns utrymme för att hitta på roliga saker. Jag jobbar jour imorgon förmiddag och så länge det behövs, men det ska bli ganska kul och dessutom får jag dubbelt betalt - kan behövas efter alla vab-dagar. Resten av familjen ska inhandla presenter för på eftermiddagen ska August på kalas. Vi ska gå dit hela familjen för kalaset är i en gympasal och Irma är också inbjuden. På kvällen kommer Sofie, Per och Ebbe och sover över, vi ska äta frukost och lunch tillsammans på söndag och leka och umgås. Kanske kommer det en extra påskhare också så alla tre barnen får leta påskägg på söndag morgon (det kommer nog först en påskhare i natt och avlämnar påskäggen från barnens farmor och farfar som ligger i garderoben - alltså äggen ligger i garderoben, inte Rickards föräldrar...). I påskäggen som kommer på söndag är det leksaker och kläder, men i de som kommer i natt är det godis. Det var både och i äggen som mina föräldrar lämnade i morse, så det här blir en sockerhelg. Men men, en helg om året gör nog ingen större skada.

På söndag eftermiddag kommer Isa med lilla Melvin, det ska bli jätteroligt eftersom inte Isa och jag har setts på kanske 12 år eller något. Då var jag ungdomsledare och Isa en busunge, nu är vi båda mammor. Jag ska baka något till fikat, kanske kan använda receptet på de goda muffins som Isa och hennes syster bakade till mig en gång...

Måndag är tävlingsdag för mig, Påsksmällen. Det kommer ju så klart inte att gå bra eftersom jag nästan inte har sprungit något alls, men jag vill testa läget med höften. Göteborgsvarvet däremot, har jag insett att jag får stryka ur kalendern - tyvärr. Rickard och barnen ska till Marmorbyn och leka på måndag, så jag tror att alla i familjen blir nöjda med helgen.

1 kommentar:

Isa sa...

Ojojoj, ska jag få igen nu? Jag vet inte om jag vågar äta dina muffins... De kan ju råka vara väldigt salta! ;-)