lördag 21 maj 2011

Varvet avklarat

Sitter rätt nöjd i förtältet och surfar runt bland resultat från dagen, jag är också ganska nöjd med mitt eget. Foten kände jag inget av (så bra som den känns nu, efter en halvmara, har den inte känts på hela veckan - det kanske bara var lite löpning den behövde...) och min mage, som krånglar ibland, höll sig också i schack. Vädret var bra, om än lite blåsigt (men nästan medvind på Älvsborgsbron). Det var sol i stort sett hela tiden och funktionärerna tyckte nog att det var varmt för de duschade folk i tid och otid, men jag tyckte också att det varmt så det var skönt. Jag åt alldeles för lite innan, så jag var rädd att energin inte skulle räcka. I vanliga fall så äter jag något ganska rejält knappt tre timmar innan ett lopp; en lite större macka eller en pastasallad. Men idag inföll den tiden vid halv elva och då var jag fortfarande mätt efter frukosten och fick verkligen inte ner mycket alls. Men det gick bra, jag hade bra ork och så tog jag några små klunkar med sportdryck efter halva loppet.

Jag kände mig så himla lätt i benen, trots att jag sprang lite fortare än planerat - de första 12 km gick löjligt lätt. Sedan började jag känna att jag jobbade på, men jag kände mig aldrig utmattad (förutom precis på slutet, men så ska det ju vara - annars har man tagit i för lite). Jag gick i mål på 1,30,19 och det är jag mycket nöjd med. Mitt första mål (förutom att slippa bryta på grund av foten) var under 1,35 (har haft 1,36 innan) och mitt lite mer optimistiska mål var 1,33. Sedan har jag haft under 1,30 som lite drömmål men har nog tänkt att det blir alldeles för tufft (jag har räknat och planerat mycket på olika km-tider och vad som är rimligt). Vid 10 km låg jag nästan två minuter före 1,33-tiden och var lite orolig att jag körde för fort, men det kändes ju så bra. Och det höll bra också, jag tappade inte mycket på slutet. Först var jag jättenöjd när jag märkte att jag skulle klara under 1,33, men väl i mål var jag ändå lite besviken över att jag inte klarade av att komma under 1,30 när det var så nära...

Men jag är nöjd, det är jag. Fast nästa gång...

Inga kommentarer: