torsdag 26 maj 2011

Status födelsedag

Jag ligger i soffan och är helt slut och har världens magknip, men är ändå nöjd över att ha lyckats göra Augusts 4-årsdag till en lyckad dag trots avsaknad av kalas. Jag är nog inte lika frisk som jag trodde i morse och framför allt så mår inte min IBS så bra av en magsjuka, men jag har ändå fått en riktig mysdag med familjen. Eftersom vi inte skulle förbereda för gäster så blev det en lugn dag med tid för lek med nya leksaker, sagor från nya böcker, en liten utflykt på cykel och så önskemat.

De allra första presenten fick August på väg till Göteborg, en "riktig" cykel! Han har suktat så himla länge efter det men vi hade egentligen bestämt att han inte skulle få någon cykel förrän han kunde lära sig att cykla utan stödhjul (bland annat efter att ha läst det här), men efter att ha vägt massor av argument för och emot så bestämde vi till slut att han skulle få en. Vi har cykelbanor överallt runt där vi bor, han behöver aldrig cykla i vägkanten, och alternativet är att han åker vagn i sommar om vi ska längre sträckor (han är visserligen duktig på att gå, men jag vill gärna kunna gå i lite mer rask takt). Han blev helt salig och det går så bra att cykla!



Lillasyrran vill helst vara först på presentbordet...

 Men det är Augusts paket!

 Två saker stod allra högst på önskelistan: en cykel och en vändskiva till järnvägen. När han öppnade paketen i morse så sa han inför varje paket "Hoppas det är en vändskiva i det här". Tänk om vi inte hade köpt någon...

Här leker han med den efterlängtade presenten:

 Efter att han och jag varit och hämtat ut Glassogrammet (en promenad på 1 km enkel väg, vilket var som ett helt träningspass för mig - jösses vad man tappar kraft efter en magsjuka. Och ja, jag har varit utomhus så jag har inte smittat folk) så ville August cykla förbi gamla lokstallarna så det gjorde vi. Vi smög oss in på området också eftersom August ville se en riktig vändskiva, rätt som det var hade vi fått en privat visning. En mycket snäll man tog sig tid att låsa upp ett av stallarna och visade ett enormt ånglok, August tyckte att det var så spännande att jag var tvungen att bära honom.


En riktigm vändskiva och riktiga lokstallar.

August verkade mycket nöjd med sin dag och somnade lycklig. Han har fått önska mat idag (lunch: fiskpinnar och ris, middag: hemgjorda hamburgare) och han har haft fri tillgång till sin rulle med Hubba Bubba som han fick i morse - ibland är det lätt att göra någon lycklig...

1 kommentar:

Maria sa...

Alwin har också fått en liten cykel (av sin farfar) och denna sommar ser han fram emot att börja cykla! Vi har köpt stödhjul nu så snart är det dags!