söndag 1 maj 2011

Söndag

Så var helgen till ända igen och jag känner mig väldigt nöjd faktiskt. I lördags förmiddag kom en (för oss) mycket ovanlig fråga upp: "Vad ska vi göra på förmiddagen?". Det händer väldigt sällan just nu att vi har några timmar som inte är inplanerade så det var skönt. Jag skulle inte träna på hela dagen heller, så där sparade vi in lite tid. Jag hade ju städat dagen innan och eftersom vi vaknade tidigt så var desserten till kvällens middag klar redan vid halv nio. Jag och Irma bestämde oss för (eller ja, Irma hade faktiskt inte så mycket talan) för att ta en förmiddagspromenad och killarna fixade lite i huset, åkte och handlade och var en sväng på tippen. Alla nöjda, utom möjligtvis lillskrutta - men hon är ju ändå arg för det mesta...

Jag försökte få tag på lite promenadsällskap men till slut fick Irma och jag nöja oss med varandras sällskap. På vägen träffade jag dock på lite "kändisar" så jag fick mig en pratstund i alla fall. Det blev en sväng över stan på hemvägen och en liten visit på mysiga Mokkasin där det blev lite småsaker inhandlade. Jag och Sofia (som har affären) kom också in på en diskussion om nya, "perfekta" hus vs gamla, charmiga. Jag tycker ju på ett sätt att det är lite tråkigt att allt kommer att bli nytt, rakt och fint i vårt hus och att det saknar lite av charmen som finns i gamla hus. Det hade varit mysigt med en gammal trappa att måla, lite små vrår och härliga takbjälkar. Sofia, som bor i ett sådant hus, gav sin version av saken: kalla golv, dragiga fönster, tapeter som spricker och så vidare... Kan konstatera att det finns för- och nackdelar med allt.

På eftermiddagen dök Sofie och Ebbe upp och hängde med mig och August till Sköldinge för lite förberedelser inför årets Sköldingevarv.

Ebbe provåker Irmas bilstol

På kvällen kom Per med tåget och vi dukade fram en Valborgsmiddag som kanske inte blev helt lugn med en busig snart-fyraåring, en allmänt härjande ettåring och en övertrött femmånaders bebis - men maten smakade mycket gott i alla fall. När alla barnen sov blev det dessert och lite soffhäng. Sedan vaknade Ebbe och ville inte somna om så det blev en rätt tidig kväll.

Idag var det dags för vår egen tävling, Sköldingevarvet. Det var uppehåll och lite sol, men väldigt kallt. För mindre än en vecka sedan stod jag innan start och hällde vatten i håret för att kyla av mig, idag stod jag och valde mellan vantarnas vara eller icke vara under loppet - stor temperaturskillnad.

August var mycket laddad, han gick banan två gånger igår eftermiddag bara för att det var kul (tyckte han, det tyckte inte jag för det regnade och blåste då) och sprang som bara den. Av fem killar lyckades han komma trea och kom på prispallen - lycklig kille!


Två medaljer och ett spel, August var nöjd över alla sina priser.

 August sprang 3 minuter snabbare i år jämfört med förra året. Det har han dock inte någon koll på själv (som väl är), ha bara springer för att det är kul. Jag tror inte ens att han fattar att de som kom etta och två var snabbare än honom. Men det är ju bra, det vore synd om han fick prestationsångest som fyraåring.

Jag var tyvärr ensam tjej i seniorklassen, det är ju inte så kul. Istället fick jag försöka hitta annan motivation. Jag gjorde ett tappert försök på banrekordet, men jag var 11 sekunder ifrån så det lyckades inte riktigt. Men jag hade en riktig dust med min träningskompis Anders. Han har alltid varit bättre än jag, men i måndags på Påsksmällen slog jag honom men en minut så han var revanschsugen. Vi sprang sida vid sida hela loppet (fast jag fick dra mest och dessutom försökte han använda mig som vindskydd), men efter en hård spurt slog han mig med två sekunder. Lite surt, men det var ett kul lopp.

Eftermiddagen spenderades hemma hos Rickards mormor och morfar där vi firade Rickards mormor som fyller år imorgon. Det bjöds på mat och fika och bus - det var fem barn yngre än fyra år där.

Barnen somnade gott ikväll och nu är det soffhäng som gäller.

2 kommentarer:

mamma sa...

kallt, men trevligt i Sköldinge!

Titti sa...

:) Kan hålla med om husen. Charmigt, visst. Om man gillar iskalla fötter och blommor som vissnar i fönstren av draget.
Problem att tapetsera om för att ingen vägg är rak osv.
Man kan ju göra nytt och charmigt!
Kram