lördag 2 april 2011

Lillskrutta


Vår dammsugartokiga dotter (som här använder dammsugarens utblås som hårfön) lär sig massor av nya saker hela tiden, det är jättekul! Nu börjar det komma lite ord, vi är inte helt säkra på om hon kan säga mamma och pappa men ibland låter det som det. Nej (ee - uttalas som två korta e) och hej (samma som nej, men man märker på situationen hon menar - och skulle man inte fatta så kan man ju få en ledtråd när hon skakar på huvudet när hon säger nej och höjer ena handen när hon säger hej) kan hon säga och så säger hon upp (app, app) när hon vill bli upplyft. Vi tror att hon säger titta och "ä dä?" också, men jag vet inte riktigt. Ibland när hon ser datorn pekar hon och säger "atto", men jag hoppas att det är en slump för det vore ju inte så jättekul om hon säger dator innan hon säger mamma och pappa... Häromdagen sa hon något som skulle kunna tolkas som August också, men nu kommer jag inte ihåg hur hon sa.

Hon får bättre och bättre balans och kan snart resa sig upp från golvet. Hon kan stå lull ganska långa stunder och idag stod hon lull, satte sig på huk och reste sig sedan upp igen. Om hon inte var så himla försiktig så skulle hon nog kunna börja gå vilken dag som helst, men det kommer väl när hon känner sig redo. Nu är jag i alla fall inte orolig för hennes utveckling längre, det händer saker hela tiden. Men jag ska ärligt erkänna att det vore skönt om hon började gå, för jag tror att hon skulle bli lite nöjdare då - nu kräver hon högljutt att någon ska gå och hålla henne i ena handen ungefär hela tiden...


Inga kommentarer: