fredag 4 februari 2011

Fredag

Nu ska ni får dagens hälsorapport, vare sig ni är intresserade eller ej... Idag mår jag lite bättre faktiskt, skönt! Jag har sovit ganska bra i natt och var feberfri när jag vaknade. Nu har jag lite feber, men värken i kroppen är nästan borta - hur skönt som helst! Jag har hemsk hosta och är genomförkyld, men det verkar ju inte vara influensa i alla fall.

Irma tycker att det är jätteroligt att jag är snuvig, varje gång jag snyter mig så härmas hon och gör typ pruttljud med munnen. Hon låter och "pratar" mest hela tiden, men jag tycker att det är så svårt att veta om hon säger något. Det är massor av saker som hon kan säga, men som jag inte tror att hon menar som ett ord. Hon kan till exempel säga mamma - det gör hon då och då - men jag tror inte att hon menar mamma när hon säger det och då räknar jag det inte. Men jag tror att hon menar nej när hon säger "nänänänä" och att det har något med mat och äta att göra när hon säger "namnam". Ibland låter det som att hon säger "titta" och "ä dä", men jag vet inte. Hur tolkar ni andra det som era barn säger, när tycker ni att de kan säga ett ord? Hon älskar att skaka på huvudet också och ibland betyder det ett klart nej och ibland betyder det bara att världen förmodligen ser väldigt rolig ut när man skakar snabbt på huvudet.

Alla var nöjda när vi var på 1-årskontrollen i tisdags, ja möjligen med undantag för Irma själv då som var ganska arg. Hon hatar att bli avklädd, sitta på vågen och definitivt att mäta sig - sen fick hon ju dessutom två sprutor också... Men vi var nöjda, sköterskan var nöjd och läkaren var nöjd. Irma, som tidigare bara vuxit 4 cm på ett halvår, hade nu vuxit nästan 3 cm på en månad och gått upp massor i vikt - så mycket har hon aldrig gått upp på en månad innan. Så nu var hon 71,5 cm lång, vägde 8,8 kg och har hämtat igen sig jättebra! Läkaren (en annan än den som brukar vara på bvc och den här var mycket lugnare) tyckte att allt verkade bra, hon sa också att hon hade tagit sig fram likadant som Irma och hon hade ju klarat sig bra i livet ;-).

Irma är inte så mycket för att sitta och pillra med saker, hon är inte ett dugg intresserd av att försöka stapla saker eller lägga saker i lådor - hon är mer inne på att riva ner och slita isär... Till Augusts stora förtret ska tilläggas. Han är ju väldigt noga med att allt ska vara rätt och vill gärna "lära" Irma att leka. Hon fick ett fint Fisher Price-tåg i födelsedagspresent av min storebror och hans familj, men det brukar August gömma undan eftersom Irma bara sliter loss djuren som ska åka på det och sedan dunkar tåget i golvet.

2 kommentarer:

Camilla sa...

Maja säger vissa ord och vi är ganska säkra på att det är det hon menar. Mest för att hon ser det föremålet, mig eller pekar på något. Orden är "ädä", tack tack & mamma (antar jag att du såg i filmen), titta och så härmar hon hunden om vi pratar om den. På syskonsången så härmade hon hunden när den kom upp från lådan tex. Sen kommer det andra läten mest hela tiden, men inget man förstår sig på=).

Titti sa...

Oj så stor hon blivit så snabbt? Kanske BVC hade fel inställningar på sin mätsticka, Irma verar ju vara ett riktigt A-barn.
Om jag vill minnas så pratade nog mina barn klart och tydligt från första ordet. Men om jag verkligen vill minnas så var det nog inte så... :) Du vet hur man är som mamma, efter några år glorifierar man allt och kommer bara ihåg det bästa!