måndag 17 januari 2011

Första dagen

Passar på att skriva några rader medan jag väntar på att Irma ska somna. Eller, hon sover nog redan men jag sitter kvar en stund och bloggar lite - resten av kvällen ska bli myskväll med Idrottsgalan och nya Vi Föräldrar och ingen dator.

Biobesöket igår var en succé! August och jag var där i lördags och hämtade ut biljetterna och August blevmäkta imponerad av popcornmaskinen och längtade därför väldigt efter att få köpa popcorn. Vi promenerade till bion och August var jätteduktig, travade på och pratade om allt möjligt hela vägen dit. Vi köpte popcornen och en mugg med vatten eftersom han gärna ville ha med lock och sugrör och han gillar ju inga söta drycker. Den muggen fick vi betala 10 kr för, lite dåligt tycker jag nog... Innan vi gick hade vi pratat om att det bara skulle bli popcorn även om andra barn köpte godis, eftersom August hade ätit lördagsgodis dagen innan. Inte ett ord sa han om godis, han var jättenöjd med sina popcorn. Under filmen satt han som ett tänt ljus, helt uppslukad av filmen (och sina popcorn). Några gånger kommenterade han vad han såg, men han var tyst nästan hela tiden.

Efter filmen promenerade vi hemåt igen, men då hade mamman blivit så himla godissugen av att se alla som smaskade godis på bion så då smet jag och August in på Konsum och smygköpte en liten, liten chokladbit och delade på. Det tyckte August var så mysigt och busigt att det riktigt kvillrade av hemlighetsbus i hela ungen!

Idag var det dags för jobb för mig. Det har gått bra, men det kändes såklart lite ovant. Rickard skötte sin första dag som pappaledig galant! Han passade på att (istället för att ta långpromenad och hänga på Facebook som vissa andra föräldralediga i den här familjen) storhandla tillsammans med Irma samt åka till soptippen med båda barnen. Fast det var inte dem han lämnade på soptippen, utan alla återvinningsgrejor och lite annat smått och gott. Jag myste lite med barnen när jag kom hem och sedan har jag varit ute och tränat. För att inte bli helt dumförklarad ska jag kanske låta bli att nämna att jag fick ihop sju av mina tolv km genom att springa fram och tillbaka i Djulö Allé (som är 1300 m lång)? Men där var det snöfritt och inte halt så det passade så bra att springa där, tyvärr var det också mörkt men jag är av någon anledning inte alls lika mörkrädd när jag är ute och tränar som jag är när jag är hemma så det gick bra ändå.

Inga kommentarer: