lördag 18 december 2010

Om Facebook

Generellt så brukar jag tycka att Facebook är ganska trevligt, man kan småprata och jag har återupptagit kontakt med en hel del människor som försvunnit genom åren. Jag gillar att läsa lite blandade statusar, folk som, utan att lämna ut sig helt och hållet, delar med sig av både positiva och mindre roliga händelser. Man kan bli uppmuntrad av någon som är glad och känna igen sig hos någon som har haft gnälliga barn eller vakennätter.

Men just nu står hela sidan mig upp i halsen. Eller rent tekniskt är det väl människorna som skriver som gör det. Folk som aldrig någonsin har något trevligt att säga utan bara klagar över hur synd det är om dem, gärna lite hemlighetsfullt så att folk ska fråga vad som har hänt - varpå de svarar att de inte vill ta det på Facebook. Men varför sitta och antyda saker då? En del har alltid ont, alltid för mycket att göra och dessutom har de hemska ex som de gärna lämnar ut och skriver skit om helt öppet på nätet.

Och så är det alla smaklösa skämt som alla ska kopiera och lägga ut. Jag vet inte om jag har brist på humor, men jag ser inget särskilt roligt i att skämta om terrorism eller människor med annan hudfärg än jag själv. När jag läser sådant blir jag snarare illa till mods.

Apropå kopiera, jag blir sjukt trött på alla statusar man ska kopiera och klistra in om man älskar sina barn, sin mamma, sin syster, sambo, hund och jag vet inte vad. Finns det friska människor som inte älskar sina anhöriga? Och ärligt talat, hur äkta känns en kärleksförklaring som man kopierat från någon annan på nätet? Och vad gör skillnaden för alla cancersjuka om jag kopierar in en status? Vill jag visa att jag bryr mig så skänker jag väl ett bidrag till cancerfonden.

Ja, ja. Det är väl inget större problem egentligen, vill jag inte läsa så är det ju bara att låta bli att gå in på sidan, men det är alltid skönt att klaga av sig. Nu har jag bearbetat dagens i-landsproblem.

1 kommentar:

Titti sa...

Och dom här!
11.22 - Går ner på stan
12.32 - Hemma
12.36 - Dricker kaffe
12.45 - Tittar på tv
13.30 - Dags för lunch kanske?
13.45 - Oj vad plogbilen kör fort!
13.52 - Påtår
14.15 - Tretår
14.17 - Pratar i telefonen
14.20 - Ska tydligen gå ut ikväll
14.23 - Måste på systemet
15.00 - Hemma från systemet
15.02 - Måste stryka kläder, dricker vin
15.34 - Duschen
15.56 - Nyduschad

Ja du förstår vart jag vill komma med det här! :)