söndag 21 november 2010

Söndagsångest

Jag brukar inte lida av söndagsångest (kanske för att jag är hemma alla dagar?), men idag har jag en släng av det. Jag vet inte om vi ska köpa hus eller inte, hjälp vad svårt det är! Ni kan få kolla på huset om ni lovar att inte skratta - det ser jättefult ut och sedan så är inte ens alla rum med på bilderna. Det är massor att göra, men även med alla de kostnaderna inräknade så blir det ett vettigt pris och egentligen är planlösning och tomt helt OK även om huset är fult utvändigt (invändigt ska det ju ändå totalrenoveras). Läget är bra, ett attraktivt område och nära förskolan och skolan. Just nu ligger vi högst i budgivningen, men ändå under utropspris. Nästan så att jag önskar att någon bjuder över så jag slipper ta ett beslut... Faktum är ju att jag inte har något fast jobb (eller inget jobb alls om man ska vara noga...), att vi bor hur billigt som helst i vårt nuvarande hus, att vår lägenhet är i superfint skick och att det kommer att ta massor av tid att renovera det andra huset (inräknat en radonsanering och byte av värme). Sedan så är huset litet också, men husen i vårt område blir så himla dyra så vi får nog starta med ett mindre och sedan byta upp oss om några år om vi inte tycker att ytan räcker då.

Fördelarna med att bo kvar där vi gör är att vi inte behöver oroa oss om jag blir arbetslös, men vi har kvar allt krångel med att August inte kan gå ut själv, att vi inte sitter ute på sommaren, att det inte bara går att ställa ut Irma när hon ska sova osv osv. Oj vad svårt!

Idag har vi varit på lunch hos Martina och Johan, trevligt! Väldigt smidigt också att gå bort mitt på dagen så att det inte är läggdags för barnen mitt i. Eller, för Irma är det alltid läggdags så hon sov 1,5 timme på deras säng. Helt otroligt eftersom hon annars bara sover en halvtimme i sträck. Vid sådana här tillfällen är det ju bra att hon inte kan krypa, annars hade hon ju inte kunnat ligga på deras säng och sova med stängd dörr för då hade hon ju kunnat trilla ur.

Igår kväll var jag och Rickard barnlediga tillsammans ett par timmar, det var första gången sedan Irma föddes. Vi var på bio och såg Harry Potter, den var jättebra! Mamma och pappa kom hem till oss och åt innan, och så ammade och nattade jag Irma innan vi åkte. Jag var lite orolig för hur det skulle gå om hon vaknade, hon kan ju vara ganska blyg. August var vi inte det minsta orolig för, han är ju så van vid mina föräldrar och brukar sova hos dem ibland också. Men när vi kom hem sov Irma som en stock och August satt gallskrikande i köket i en nattskräcksattack, stackarn. Han har det i perioder och nu har han varit väldigt hostig ett tag och vaknat en del på nätterna av det, så det beror säkert på att han är tröttare än vanligt.

Nu ska jag försöka sova lite, det har blivit lite lite sömn den här helgen på grund av några nattskräcksattacker och husfunderingar.

3 kommentarer:

Maria sa...

Ja det kanske inte var det finaste huset jag sett.. men det kan absolut bli!! Och så jättelitet var det väl inte? Spännande!

Anna sa...

Jag hade också ångest innan vi bestämde oss. Huset kan absolut bli riktigt fint om ni renoverar lite. Då får ni ju som NI vill ha det. :)

Titti sa...

Huset har ju hur mkt potential som helst! Ni måste se det färdiga framför er, inte arbetet! :) Och till det priset?! Inget att tveka på. Och om Richard är snickare så är det ju klart före jul! :)