fredag 5 november 2010

Social helg i sikte

Sitter hemma i lugnet, för det är faktiskt det idag, och väntar på Sofie och Per. De kommer hit om en stund, då ska vi fixa lite mat tillsammans och så blir det förhoppningsvis en lugn och mysig kväll med dem. Nästa gång de kommer hit har de kanske en bebis, den är beräknad om tre veckor och det ska bli så himla kul! (uppdate: fick radera en mening här eftersom Sofie berättade att hon visst brukar läsa bloggen)

Imorgon blir det ett distanspass med killarna från klubben på fömiddagen, om inte jag blir sjuk för det svider i näsan och jag brukar bli smittad av barnen. Jag hade ju fått hem en orienteringskarta (= inga namn utsatta på någonting vilket innebär att jag absolut inte fattar någonting) och fått i läxa att planera morgondagens pass. Det låtsades jag inte om utan jag försökte bara få det att verka som att jag hade kommit på att det var en jättebra idé att springa runt Duveholmssjön just imorgon, den vägen råkar jag nämligen hitta (eftersom det bara är att följa just vägen...). Det godkändes när jag la fram förslaget igår på inomhusträningen så nu ska jag bara kontrollmäta sträckan så att den är ungefär 17 km som planen var.

Efter lunch drar vi mot Vingåker där vi är bjudna på eftermiddagsfika och mat på kvällen hos mina föräldrar, mamma fyllde år förra helgen. August har beställt övernattning så han kommer inte hem förrän på söndag. Då kommer Rickards föräldrar hit på eftermiddagen och stannar sedan på middag. De ska åka till Italien och vill träffa barnen innan. Väldigt vad alla är ute och far, min mamma och mormor kom nyss hem från Spanien. Det är bara min pappa som håller sig hemma, han gillar inte att flyga. Jag blir också sugen på att åka någonstans, men dels tillåter absolut inte vår budget något sådant och dels så är jag för egoistisk för att åka när barnen är så små. Om jag ska betala massor av pengar för att åka utomlands så vill inte jag sitta i skuggan en hel vecka och hindra småbarn från att bränna sig i solen eller stoppa fimpar i munnen. Dessutom så har nog barnen det bättre hemma också.

Vi fick ett informationsbrev från förskolan där de berättade att det inte blir någon Lucia för föräldrarna i år, vad besviken jag blev! De menar på att barnen är så små (de äldsta är nyss fyllda fyra, alla femåringar är flyttade) och mest blir stressade och därför ska personalen och barnen fira ihop och barnen får vara utklädda om de vill. De har säkert rätt, men jag kan tycka att det kanske inte gör så himla mycket om barnen är lite uppspelta en dag. Det finns ju andra sådana dagar också (som födelsedagar och julafton, även om de inte firas på förskolan) och det klarar de ju. Jag respekterar deras beslut, men jag hade verkligen sett fram emot att få se alla små fina tomtar, lucior och pepparkaksgubbar lite yrvakna och blyga, men stolta, göra sitt lilla uppträdande. Men det blir väl fler gånger, när August börjar femårs om inte annat.

Bjuder på en bild från förra årets firande istället:

3 kommentarer:

Titti sa...

Jag kan rekomendera att resa med barn (jag som inte ens vill mathandla med barnen)
För oss har resorna varit positiva upplevelser och mest bara härligt. Arvid var 14 månader när vi åkte första gången och med solskyddskläder och en keps klarar dom sig bra. Sist hade vi inte ens solskyddskläder, bara spf 30 och det gick hur bra som helst!
Om ni har möjlighet - åk! :)
Trevlig helg, spring inte vilse efter vägen!

Maria sa...

På den bilden kan det vara min gamla dagmamma :) Väldigt lik iaf och jag vet att hon jobbar på någon förskola i stan nu!

Catarina sa...

Vårt dagis har löst det så att barnen går in i ett tåg och sedan får de sätta sig hos föräldrarna och så ska vi sjunga tillsammans! ( Vi har begärt att få hem ett sånghäfte så vi kan öva;) )
Jag förstår att du är besviken jag hade blivit både ledsen och arg om de hade tagit bort denna fina tradition...för inte har jag upplevt det som att så speciellt många barn inte klarat situtaionen under dessa 2 å. kram