onsdag 6 oktober 2010

Urblåst

Jag känner mig helt urblåst i huvudet idag. Det kan ju bero på att det blåser halv storm ute (eller i alla fall 43 km/h enligt vår väderstation - fast brukar man inte mäta i meter per sekund?), men jag tror också att det faktum att vår dotter har haft en dålig dag inverkar en del. Hon har fått till lite sömnrutiner på dagarna nu, men det krävs en del för att få dem att fungera. Hon sover en halvtimme någon gång vid nio, halv tio. Det går inte att få henne att sova längre genom att hålla henne vaken längre - hon sover bara en halvtimme. Då vaknar hon följdaktligen runt tio och då orkar hon inte äta lunch om hon inte sover en gång till på förmiddagen, det brukar bli vid halv tolv. Då är hon jättetrött, men har alltid jättesvårt att somna. Idag var det värre än vanligt och hon var helt hysterisk. Till slut tog vi en sväng med bilen så hon fick sova en kvart (annars sover hon en halvtimme då också) eftersom jag trodde att det skulle räcka. Det gjorde det inte. Hon vägrade äta lunch och skrek sedan hysteriskt tills hon däckade på skötbordet klockan ett. Jag lyfte över henne till vår säng och ammade henne - hon åt i sömnen. På eftermiddagen kan hon sova ett par timmar i sträck om vi har tur, men det förutsätter att det är tredje gången hon sover på dagen. Jättemärkligt, men om det skulle vara så att hon har sovit länge på morgonen och bara sovit en gång på förmiddagen så blir eftermiddagssömnen bara en halvtimme. Hon måste alltså sova två gånger på förmiddagen för att kunna komma till ro ordentligt på eftermiddagen. Idag vaknade hon ändå efter en halvtimme och var hysteriskt ledsen, men så småningom somnade hon om igen. Hon sov totalt två timmar och var ändå jättetrött och ledsen när hon vaknade. Hon har varit lite förkyld några dagar så det kanske är trötthet av det som kommer i efterhand, men hon har varit lite gnällig resten av dagen också. Nu har hon dock somnat för kvällen och så får vi hoppas att hon sover bra i natt och är pigg imorgon så vi kan gå på babysång imorgon.

Jag erbjöd mig att åka och storhandla när Rickard kom hem från jobbet. Egentligen tycker jag inte om att handla (mat alltså, annars gillar jag att shoppa...), men jag tänkte att det skulle vara avkopplande. Tyvärr hade jag råkat glömma den lilla detaljen att de renoverar affären och bygger om till Ica Maxi så det var väl inte så värst avkopplande. Jag körde fast i frigolit, sprang hundra extravändor för att jag inte hittade, fick följa snitslade gångar och dessutom fick jag koncentrera mig extra noga på hur jag körde med kundvagnen så jag inte skulle köra ner någon byggjobbare. Det blev nog billigare än det brukar bli när jag storhandlar för eftersom jag inte hittade bland varorna så blev det inga extra "bra att ha-" eller "kan vara gott till helgen"-varor.

Vi åt potatismos till laxen idag, det var himmelskt gott. Jag är inte så väldigt förtjust i potatismos i vanliga fall, men nu var det första gången vi åt det efter sommaren och då smakade det riktigt bra!

1 kommentar:

Camilla sa...

Jag är så glad att jag slipper arbete i denna röra. Jag hör från alla hur det är att vara där hela dagarna, inte roligt. Det kommer däremot bli jättebra när det blir klart. Just nu är det som rörigast också, det blir bara bättre för varje vecka som går=).