söndag 19 september 2010

Helgen slut igen

Helgerna går superfort, men det gör ju veckorna också - känns som att det snart är jul...

Idag har jag varit supereffektiv, inte helt behagligt för jag har känt mig lite stressad. Vi har varit i Vingåker hela dagen för Rickard skulle hjälpa min morfar att täta hans fönster. August har jobbat ihop med min pappa hela dagen och mamma lekte lite med Irma så jag kunde plugga lite. Satt ganska många timmar så jag blev klar med veckans uppgifter, vill inte riktigt ge upp kursen än. Tråkigt bara att det är söndag, nya uppgifter att ta tag i redan i morgon (eller ännu hellre börja redan ikväll, men det orkar jag inte). När vi kom hem klippte jag gräset och städade sedan i köket efter maten. Barnen är badade och sover, jag har gjort morgondagens pass till mina simmare, betalat lite småsaker, inventerat skötväskan och nu ska jag bara fixa ett födelsedagskort också innan det får bli lugnt.

Hela helgen har det varit fullt upp och det är jag inte jätteförtjust i. I fredags fyllde Rickard år och skulle ha lite kalas. Irma var inte riktigt i form, hon var gnällig men verkade inte ha feber för hon var inte så varm. Vi bestämde oss för att köra kalaset ändå, Irma kunde ju få vila och ta det lugnt i min famn hela tiden. Men riktigt så blev det inte, hon skrek och skrek och blev helt förtvivlad när man tog i henne, fast hon ville ju bli buren. Jag tog tempen som visade 38,5 trots en Alvedon två timmar tidigare och om hon nu hade ont någonstans så hjälpte i alla fall inte Alvdeonen mot det. När klockan var sju hade hon skrikit nästan utan uppehåll i fyra timmar, med bara en kvarts sovpaus, då ringde jag 1177 som gav oss en tid på jourmottagningen. Där blev vi insläppta direkt och fick tre (!!) sköterskor och en läkare. Hals och öron såg OK ut, sänkan var bara måttligt förhöjd och hon var inte öm över magen eller stel i nacken. Däremot hade hon hög feber trots Alvedonen, men man blir ju rätt varm av att skrika också. Vi fick gå hem igen med ordination på Alvedon lite oftare än vad som står på förpackningen. Om hon inte lugnade sig skulle vi åka till Eskilstuna och få träffa barnläkare. Men när jag bar hem henne somnade hon i min famn och sov sedan en stund. När hon vaknade fick hon mer Alvdeon och efter en stund ammaade hon och verkade lugnare. Vi la henne i sängen där hon somnade och sov fram till tolv, då fick hon mer Alvdeon, somnade om och sov till fyra. Då verkade hon må bättre så hon fick ingen Alvedon, hon ammade bara och somnade om. Sedan sov hon till halv åtta då hon vaknade, typ frisk! Hon åt gröt och var som vanligt så det verkar som att hon hade samma som Rickard och August tidigare i veckan. Men vilken konstig sjuka, hög feber och jätteont i kroppen i mindre än ett dygn och sedan helt pigga. Vi får väl se om jag har klarat mig.

Jag var ute på ett distanspass i går förmiddag, ett väldigt blött pass. Jag tror banne mig att kläderna var torrare när jag tog ut dem ur tvättmaskinen sedan, än de var när jag stoppade in dem efter passet. Kul var det i alla fall, för vi var fyra stycken som hade sällskap och det är alltid roligt.

Efter passet var det snabb dusch, lunch och sedan iväg igen. August, vår kompis Jonas och jag tog tåget till Norrköping, Rickard och Irma fick åka efter med bilen så att vi skulle kunna åka med dem hem sedan. Killarna njöt i fulla drag av tågturen, de hade jättekul! I Norrköping hämtade vi en ny varukorg till barnvagnen, fikade och sedan åkte vi hem igen. När vi lämnat av Jonas blev det lugn tacokväll och sedan film och lördagsgodis.

Så där ja, nu har ni fått ett referat av min helg - vare sig ni ville eller inte. Imorgon ska jag och barnen på 40-årskalas på förmiddagen. Jag trodde att jag och Irma skulle åka själva, men jag hade glömt att förskolan har planeringsdag och är stängd.

Veckan är rätt körig, längtar redan till helgen. Efter den här veckan är det lugnare, men nu är det möten, kalas, körövningar, träningar, takstolskalas för Rickard, aktiekväll för Rickard, ryggmassage till grannen och diverse annat på schemat några dagar framöver. Jag har lite svårt att ta en dag i taget så just nu har jag hela veckans planering i huvudet, minut för minut ungefär... Ta ett djupt andetag Marie...

Inga kommentarer: