fredag 10 september 2010

Fredag

Efter ytterligare ett par läkarbesök börjar tummen bli bättre, nu är dock magen inte glad efter alla värktabletter. Får bli en liten kur med Losec igen och sedan ska jag försöka låta bli att klaga
så mycket över alla mina krämpor här - börjar låta som värsta tanten.

Egentligen tycker jag att det är supertråkigt och ganska töntigt med "dagens outfit"-bilder och kort på folks nya frisyrer på bloggar (i alla fall om den som har bloggen är äldre än ungefär 14 år), dessutom tycker jag inte så värst mycket om att vara med på kort, men idag ska jag gå ifrån mina principer. Så här såg jag ut när jag kom från frissan idag, hon ville så himla gärna prova att platta mitt hår. Det var ett riktigt projekt, men det gick! Hon sa att det var väldigt ovanligt att det gick att få så lockigt hår som mitt helt rakt, men så har ju jag så tunna, mjuka hårstrån också och de flesta med superlockigt hår brukar ha lite grövre hår. Känns väldigt ovanligt och ovant och inget jag kommer att stå och pillra med själv, men kul att testa!





Kul och skönt att gå till frissan, synd att jag inte har ekonomi för (eller behov av) att gå dit oftare och få lite vardagslyx och skvaller.

Läste förresten en mindre debatt om ordet vardagslyx, att folk tycker att det är ett töntigt och onödigt ord. De som tycker det har nog inte barn, för det är först nu som jag inser betydelsen av ordet. För mig är det vardagslyx att sitta ett par timmar i soffan i lugn och ro på kvällarna, det är att gå upp tidigt själv en morgon när resten av familjen sover och få se en stund på Nyhetsmorgon innan familjens diktator vill se barnprogram. Att gå en promenad med en sovande bebis i vagnen och lyssna på radio, ta en extralång dusch eller att få prova ett par jeans i en provhytt med hela draperiet fördraget...

Så det är ett bra ord, användbart!

Annars finns det en hel del halvstörigt i bloggar och på Facebook, så nu kommer mitt eget klagokapitel. Inte så att jag blir irriterad direkt, men ibland blir det lite jobbigt att läsa.

Jag tycker att det är fascinerande hur många människor som har så dålig koll på vanliga, enkla grammatikregler och som inte kan stava. Visst, man får skriva hur man vill men jag tycker att det är roligare att läsa när det är välskrivet (fast jag gör ju såklart också tabbar och jag såg att jag hade stavat fel på bedömer i ett tidigare inlägg). Det är också rätt jobbigt med särskrivningar som "hon ska bli stora syster".

Sedan tycker jag att det är rätt jobbigt när folk hela tiden ska skriva om sin finaste/bästa/mysigaste kompis/syster/mamma etc. Jag utgår liksom från att folk gillar de de umgås med och det känns väldigt sockrigt och smörigt med Facebookstatusar som: "ska fika med finaste Lisa".

Något som också blir lite för mycket är när folk som har passerat högstadieåldern skriver "myyyys" med många y, "kraaaam", eller ännu värre: "kramis" eller "kramiz". Överlag är det rätt jobbigt när folk envisas med att lägga till ett -is på slutet av alla ord (fast jag själv säger mellis istället för mellanmål ibland). "Nu ska jag gå ut på en prommis med finaste Lisa", eller "I helgen var jag och hälsade på mormis och morfis".

Jag använder en hel del förkortningar på Facebook och när jag chattar, men i löpande text som till exempel i bloggar blir det tråkigt att läsa.

Och så var det ju det där med dagens outfit, det är faktiskt ganska tråkigt men jag kan bli lite avundsjuk ibland på folk som uppenbarligen är så nöjda med sig själva, sitt utseende och sina kläder att de gärna visar upp sig dagligen.

Nu ska jag återgå till vardagslyxen i tv-soffan framför Idol och njuta av alla pensionärspoäng som jag har samlat ihop på det här inlägget. Trevlig helg på er!

8 kommentarer:

Camilla sa...

Vardagslyx är ett underbart ord och välbehövligt för alla, även om innehållet inte alltid betyder detsamma för de med barn och de utan.

Jag personligen tycker däremot att dagens outfit kan vara inspirerande och roliga. Då är jag också modeintresserad, kanske har med det att göra=)!

Nissetroll sa...

Ja jag kan inte förstå húr man kan reta sig så på det ordet, men det finns väl annat som jag retar mig på...

Jag blir nog mest matt av sådana bilder, för dels tycker jag inte att det är så intressant och dels så inser jag alltid att jag måste köpa så himla mycket nytt om jag ska få till något snyggt. Och dels har jag inte råd, dels hatar jag att prova för att jag inte tycker att några kläder passar på mig. Särskilt inte efter två barn... Så jag handlar till barnen istället och ser ut som en lodis själv...

Maria sa...

Klockrent inlägg! Och häftigt att håret kunde bli så rakt! Trevlig helg(is) ;)

Himmel, jord och allt där emellan sa...

Shit Marie va snyggt!!! Amanda håller oxå med!

Kram

Titti sa...

Jag har svårt för dom som skriver "DEM" när dom menar "DOM", jag blev så irriterad en dag så jag var tvungen att kolla upp det... Och det ska ju skrivas "DEM" när man menar "DOM".... Jaja, jag får erkänna mig besegrad, men jag fortsätter iallafall att skriva "DOM" när jag menar "DOM". Svårt att bryta en 30-årig vana. Och ordet "VÄL" som många skriver "VÄLL" som i "kan jag väll" Irriterande. Och så har jag medelålders (alltså mkt äldre än mig) vänner på facebook som stavar som krattor. Också=Ochså är mitt bästaste exempel. Men vem är jag att gnälla, jag med mitt "dom"...

Nissetroll sa...

Ja, man är ju inte alltid bättre själv...
Förskylning har jag också sett många som skriver, ser man inte att det ser fel ut liksom?
En tjej som skriver en blogg som jag läser kan absolut inte skilja på de och dem, hon skriver konsekvent dem hela tiden och det blir jättekonstigt när man läser.

Anonym sa...

Jisses, här känner man sig nästan träffad ju. Hahah Jag är urusel på att stava.
Jaja, man gör så gott man kan. ;)
Ha en fin helg Mari.
Kram från Ulrika.

Sandra sa...

Håller med dig till fullo i alla punkter! Det är mycket roligare att läsa välskrivna texter och man kan ju faktiskt dubbelchecka texten innan man publicerar... Snyggt hår dessutom!