tisdag 3 augusti 2010

Smått och gott

Ligger nu på vår säng och nattar Irma, fast egentligen ligger hon i sin säng och sover för fullt så man kan väl säga att jag är klar med uppdraget. Jag kanske inte her berättat om hennes säng, så då gör jag det nu. Hon har en supermysig Leandervagga som hänger i taket i vårt sovrum, den sov August också i när han var bebis. Vi trodde nog inte att hon skulle sova i den alls eftersom hon, sina tre första månader, vägrade sova längre bort än ungefär två cm från Rickard eller mig. Så plötsligt en dag när jag provade att lägga henne i den på kvällen så somnade hon och det har hon fortsatt med. Eller, hon har ju inte sovit där nonstop i tre månader, hon är vaken på dagarna, men hon somnar där ungefär halv åtta varje kväll. August sov bara i vaggan tills han var ungefär fyra månader, men eftersom Irma är lite mindre aktiv och endast snurrar runt till mage under hot (eller nästan i alla fall...) så kan hon få sova där ett tag till. När bebisen börjar kunna häva sig upp lite mer på mage så är det ju smart att byta säng om man inte vill att de ska trilla över kanten, och det vill vi ju inte.

Har tagit ett kvällsdopp i badkaret tillsammans med båda barnen idag. Det var mysigt, även om jag nog egentligen föredrar mer vatten än ca 20 cm när jag sitter med ihopknycklad "efter att ha varit gravid med två barn-mage", men sådant struntar ju barnen i. Irma struntar nog allra mest i hur kroppsdelar ser ut hos alla människor, August är lite mer intresserad. Han är framförallt väldigt fascinerad över mina stoora (??) bröst - konstigt att han är den enda som någonsin har använt just det adjektivet om just den delen av min kropp... Fast jämfört med hans egna så...

Bvc-besök stod på dagens schema, sexmånaderskontroll hos läkare samt vägning och mätning för Irma. Hon har ju inte vuxit i någon rasande fart direkt, men nu hade hon slagit på stort och vuxit som bara den. Nästan 600 gram på fem veckor hade hon gått upp och nu är hon 65 cm lång och väger 6710 gram, lika mycket som August vägde när han var tre månader (och man ska inte jämföra, jag vet!). Rund och go har hon blivit i alla fall och konstigt vore det väl annars, hon har ju tuttat hur mycket som helst den här varma sommaren. Aptiten är det inget fel på, trots att hon bara ätit gröt i några dagar så är hon redan uppe i nästan en full portion så nu kan man nog säga att jag har ersatt en amning på sena eftermiddagen/tidiga kvällen. Till lunch äter hon lite grönsakspuré, men bara ungefär en halv eller en tredjedels liten burk (eller motsvarande mängd hemlagat). Lite majskrokar och ljust bröd sitter hon och suger på också, hon är ju så sugen på att smaka allt nu, hon hade väntat och laddat länge tror jag ;-).

På eftermiddagen idag gick vi till stadsparken och provade den nya lekparken där, en lagom utflykt. Vi träffade en bekant till mig och hennes barn och det var trevligt, August och Grace lekte som bara den i ett par timmar trots att de bara har träffats någon gång tidigare.

Inga kommentarer: