fredag 6 augusti 2010

Kille med koll

August kan så himla mycket som jag inte trodde man kunde i treårsåldern. Han älskar ju att få veta namn på gator och sedan kommer han ihåg vilka gator folk bor på. Idag var vi hos mina föräldrar på förmiddagen och efter lunch skulle vi åka till sommarstugan en sväng. Då åkte vi på gator där August har åkt med min pappa när de har hämtat släpkärra (senast var väl för typ en månad sedan...) och August guidade:

"Den här gatan heter Vikingavägen, nu kör vi ut på Skolgatan och där kan man svänga in till Dammsdal."

Och allting stämde!

Igår när vi var på Julita Gård tog August upp ett vedträ och sa:

"Jag bär iväg med det här, det är björk va?"

Och jo, det var det ju. Jag blev lika häpen som den äldre man som satt bredvid mig och tappade hakan och frågade mig hur August visste det. Och det undrade jag också...

Han har koll på bilmärken, affärer och så har han världens lokalsinne (som han nog inte ärvt av sina föräldrar i alla fall). Om man åker någon gata här i stan där han inte har åkt förut så har han ändå koll på typ att "Om man svänger däråt så kommer man till badhuset" och liknande.

Jag förundras varje dag.

Lilltjejen går från klarhet till klarhet. Idag kom hon helt plötsligt på att det faktiskt är kul att rulla runt till mage så nu gör hon det spontant utan att man måste locka henne med nappen eller en rolig leksak. Problemet är bara att hon har glömt hur man vänder från mage till rygg (som hon har kunnat i ett par månader) och eftersom hon egentligen inte gillar att ligga på mage utan bara att vända sig dit, så gallskriker hon av ilska hela tiden. Då får man vända tillbaka henne till rygg, varpå hon snabbt snor runt till mage igen...

För övrigt så har hon blivit ett riktigt litet matvrak, på en dryg vecka har hon gått från ingenting till en full portion gröt + fruktpuré till efterrätt på kvällen, samt nästan en hel liten burk grönsakspuré till lunch. Nästa steg blir att prova lite kyckling, kött och fisk. Tänk om det kunde fortsätta så här, hon bara gapar och sväljer och vill ha mer. Håller tummarna för att vi slipper matböket vi hade med August.

1 kommentar:

Maria sa...

Underbart med små matglada tjejer :) Maja var sån och är fortfarande! Så nog kan det hålla i sig!