lördag 20 februari 2010

Syskonkärlek

August älskar sin lillasyster! Ibland lite hårdhänt, vi får se till så att hon inte blir platt när han kramar henne, men oftast är han så försiktig och mjuk när han gosar med henne. Han är övertygad om att hon kan ganska mycket, han sticker fram sitt ansikte när hon viftar med armarna och sedan berättar han för oss att hon klappar honom och kittlar honom på hakan. Lite snåla tycker han att vi är mot henne också, han vill gärna att hon ska få lite mer varierad kost än bröstmjölk så idag lade han två mandarinklyftor bredvid henne.

"Det är min bebis, hon älskar mig vet du mamma" säger han ofta. Han är inte så väldigt svartsjuk heller, han accepterar helt och fullt att hon ammas ofta och länge och han reagerar inte alls om mina eller Rickards föräldrar bär på henne. Däremot så ser han till att få uppmärksamhet genom att göra en hel del hyss vilket gör att vi är osams titt som tätt. Jag måste hela tiden påminna mig om att det är en omställning för honom också, men det vore så mycket lättare om han tjatade om att leka eller läsa bok istället för att hälla mjölk i soffan... Sedan är det ju inte så att han inte har hittat på dumheter eller trotsat innan den här omställningen med syskon och ny förskola, han har ju faktiskt varit rätt jobbig och trotsig hela det senaste halvåret. Det är bara jag som emellanåt får för mig att han mår dåligt, men egentligen tror jag inte det - han är helt enkelt en alldeles normal 2,5-åring som gärna vill styra hela sin omgivning.

Det är också lätt att glömma bort att han är så liten som han är när han är så pass tidig i talet och i sitt tänkande, han pratar och resonerar ofta nästan som en vuxen. På hans förra förskola var nästan alla hans jämnåriga ganska tidiga och därför är det det normala för mig, men jag blir lite påmind om att det inte alltid är så när vi är på nya förskolan. Där finns det barn i hans ålder som inte säger mer än ett par, tre ord i följd och som pekar på orange färg och säger blå. Helt normalt, men inte vad jag är van vid. Jag pratar med August som en vuxen och vill gärna analysera situationer som gett upphov till bråk och det är han nog inte alltid mogen för. Han har inte konsekvenstänkande och det glömmer jag bort.

Inga kommentarer: