fredag 26 februari 2010

Fredag

Ja det verkade ju inte göra så stor nytta att vi var försiktiga med att ta med Irma ut på offentliga platser eftersom August tog med lite snuva hem från dagis och smittade henne med. Så det har varit lite täppt, snörvligt och magknipit några dagar nu. Magknipet kom nog av att hon svalde så mycket luft när hon var täppt, men med bröstmjölk och koksaltlösning i näsan och lite Minifom i magen så blev det bättre. De senaste två nätterna har varit hyfsat lugna igen, men hon är en dam som uppskattar vickning så det äts en hel del på nätterna. I övrigt gör hon faktiskt inte så mycket väsen av sig, hon sover mycket mer än August gjorde som nyfödd och (än så länge) verkar hon tycka om att sova i vagnen på promenader, det gjorde ju aldrig August. Däremot så har hon lite temperament och hon ger mig onda ögat och ett gallskrik om jag inte serverar maten genast och omedelbart när hon är sugen!

I onsdags var min mamma och mormor här, jättemysigt! Irma fick gulliga kläder och till föräldrarna var det en fin tulpanbukett. August fick en strykbräda i storebrorspresent, något som han verkligen önskat sig. Och det sa han också, det är kul att ge honom presenter eftersom han bli så glad och tacksam:

"Tack så mycket! Tänk att jag fick en strykbräda, som jag hade önskat mig så mycket!"

Igår hade besök av den kvinnliga delen av familjen Eliasson; mamma Pernilla och tre döttrar. Det var full fart och August hade verkligen jättekul! Även då fick han en storebrorspresent, ett snickarbälte. Irma fick en jättefin Lundmyr-filt och vi fick tulpaner, härligt med besök som fyller upp vår lägenhet med vårblommor! ;-)

August tycker att det är toppen med alla presenter, men han vill gärna att vi också ska köpa presenter till honom - helst varje dag nu när han har vant sig... Han fick ju presenter av oss också när Irma föddes, men "bara" en gång. Jag har förklarat att vi inte kan köpa saker till honom hela tiden och igår fick jag det här meddelandet av en kompis på Facebook:

"Träffade August på jobbet idag. Jag frågade om han hade fått några presenter när han blivit storebror och om det är något mer han önskar sig. Får till svar:- "Ja, mamma säger att det räcker nu"
Väluppfostrad tycker jag!"

Haha, något av det hans tjatiga mamma säger verkar gå in i alla fall. Men jag har faktiskt inte förbjudit honom att ta emot presenter, så elak är jag inte och det var som sagt inte riktigt det diskussionen handlade om...

Idag grattar vi min morfar som fyller 85 år, det blir en sväng dit ikväll. Får se om Irma ska ha klänningspremiär, hon känns inte som en klänningstjej egentligen men om man har klänningar så ska de väl användas någon gång.

Inga kommentarer: