fredag 29 januari 2010

Mysfredag!

Dagen idag har varit bra! Jag vaknade vid halv åtta och väckte August och så gjorde vi oss i ordning och åkte till mitt jobb. Ja, vi åkte faktiskt, trots att det bara är ca 300 meter. Dels skulle vi vidare ner på stan sedan, dels så är jag inte så rörlig. På jobbert fikade vi lite och August var på strålande humör. Mina kollegor tyckte att han verkade påläst kring det där med bebisar och han har nog rätt bra koll faktiskt. Han berättade att mamma och pappa måste åka till sjukhuset när bebisen ska komma ut och att den kommer ut mellan mina ben. Sedan ska pappa klippa av "matslangen" och så blir det en liten bit kvar och den blir navel på bebisen sedan. Så nog har han snappat upp en del ur böckerna vi har läst. Sedan frågade han mig hur bebisen kom in i magen och då skrattade alla och sa att det ville minsann de också veta... Men jag nöjde mig med att säga att bebisen bara var ett frö från början och att den har vuxit därinne sedan och det verkade vara ungefär det han ville veta. Resten får vi ta nästa gång han frågar...

På mitt jobb är det tradition att hålla en vadslagning (seriös, med pengainsats och allt) om vad det ska bli för kön och vikt på bebisen när någon ska ha barn. Det var ganska lika gissat mellan flicka och pojke, men de flesta hade gissat på en ganska liten bebis - många hade tippat under 3500 gram. Det tolkar jag lite som att jag i alla fall inte ser ut som en jättestor valross, kanske bara en halvstor... Så liten tror jag inte att bebisen blir, August föddes ju dagen innan bf och vägde 3655 gram och de säger att andra barnet ofta blir större - men jag vet ju inte. En 5 kilosbebis blir det nog i alla fall inte.

På förmiddagen hann vi också med ett biblioteksbesök och en snabb runda på Lindex och leksaksaffären för presentinköp. Det gick riktigt bra och idag hade jag inte så väldigt ont. Jag fick faktiskt med mig ett par kryckor från jobbet idag eftersom jag har så himla ont vissa dagar, men idag var det som sagt ganska OK. Tror nästan att jag ska sluta med vattengympan jag går på, trots att den är för gravida och övningarna är anpassade. Jag har nämligen alltid väldigt ont dagarna efter den även om jag tar det lugnt. Men jag hoppas att jag inte ska vara gravid så länge till heller...

Rickard kom hem vid lunch idag så efter att delar av familjen (alla utom Rickard) sovit middag så tog vi en sväng till badhuset, mysigt.

Idag har jag fått hem en mössa från Decent som jag beställt till August, den var jättefin! De har egentligen ingen webshop än, men det gick att beställa ändå. Deras filosofi var tydligen att det inte är mitt fel att jag inte bor nära någon av deras återförsäljare, så det var gratis frakt - trevligt! Gratis frakt har också Polarn o Pyret i januari så därifrån beställde jag lite häromdagen. August fick en limegrön windstopperfleece med matchande mösssa och så en randig tröja.

Nu är det dags att lägga trött liten kille och sedan ha lite fredagsmys med ananas och kanske lite godis. Och så ska jag hålla tummarna för att myten om att det föds fler barn vid fullmåne stämmer, det är nämligen fullmåne i helgen.

2 kommentarer:

Maria sa...

Jag tror 5e februari! Det bara känns så :) Vi laddar för hemresa från fjällen tidigt imorgon!

Titti sa...

Jag gissar på 8 januari, pojke, 51 cm och 3825 g. Vad vinner jag om jag har full pott? Hoppas ni för en skön helg och mycket vila!
Kram