tisdag 17 november 2009

Nystucken!

Vi har nyss kommit hem efter att ha varit och vaccinerat August mot den nya influensan. Vi var utrustade med russin, frukt, vattenflaska, leksaker, böcker och snuttefilt och det var bra för vi fick vänta en timme. Men det löpte på rätt smidigt ändå - fast var man inte smittad innan så blev man väl det nu efter att ha trängts med resten av stans småbarnsfamiljer...

August hade sett fram emot sprutan, han har tyckt att det har gått så bra med alla andra sprutor han fått. Han blev dock lite besviken när vi anlände till vaccinationscentralen som ligger i en gammal industrilokal.
"Jag ser inte väntrummet, var är sjukhuset?"
Men han fann sig ganska fort, min mamma kom också förbi för att hålla oss sällskap så han var så nöjd. När det var vår tur satt han blickstilla i mitt knä och när han blev stucken rörde han inte en min. Han tackade för plåstret och sedan var det klart. Min gullunge! När vi åkte hem och jag sa att han hade varit duktig så sa han stolt:
"Ja, jag har ju tagit så många sprutor!"
Och han tog ju TBE-sprutor i somras så det är väl det han kommer ihåg.

Jag ville gärna att han skulle få sprutan redan idag, även om det finns fler tillfällen den här veckan. Om han blir sjuk av vaccinet vill jag nämligen gärna att han hinner bli bra till helgen för då har jag fått en present av Rickard. Jag har fått en julklapp i förskott så på söndag åker vi till Stockholm och Hasseludden, vi ska på spa! Det ska bli jättemysigt, vi stannar en natt och kommer hem på måndag. Augusts dagis har planeringsdag på måndag så barnvakt var redan bokat. August tycker att det ska bli jättemysigt att sova hos farmor och farfar, men jag vill ju såklart inte lämna bort honom om han är hängig. Men skulle han få biverkningar av sprutan nu så borde det ha gått över till helgen. Hoppas bara att han fick sprutan i tid, det är många barn sjuka på dagis och andra ställen har jag hört och det tar ju ett par veckor innan det blir full effekt.

Men nu är det bara Rickard kvar att köa och det får han förhoppningsvis göra nästa vecka. Jag är nöjd bara han hinner bli vaccinerad innan det är dags för bebisen att komma - jag vill helst inte åka själv till förlossningen.

Inga kommentarer: