onsdag 13 maj 2009

Liten pratkvarn

Det är så roligt att lyssna på Augusts alla tankar och funderingar och hur han leker med nya ord och testar grammatiken. Nu kan han berätta vad de gjort på dagis om man frågar, han har önskemål om vad vi ska äta och (tyvärr) om vad han ska ha på sig. Han har begåvats med lika mycket (=inget alls) tålamod som jag så vi två är ju rätt ofta osams - vi är nog väldigt lika..

Fantasin utvecklas i rasande takt och han låtsasleker, berättar och - hittar på. Bland annat så berättade han att han hade åkt röret (en tunnelrutschkana) i sjukhusparken när han var där med Rickards syster. Jag var lite tveksam till det eftersom han inte vågar åka när vi är där, inte ens om jag erbjuder mig att åka med. Eftersom Johanna är höggravid (om hon inte har fött barn än) så verkade det inte så troligt att hon skulle knöla in sig i röret. Men August var säker på sin sak, det hade varit så roligt. Det visade sig sedan att det bara var önsketankar, han hade inte åkt.

Häromdagen satt han och tittade på ett avsnitt av Tomas Tåget och tåget var ute och körde på natten. August är lite mörkrädd så han var lite bekymrad.
"Är mörkt" konstaterade han, men kom också på en lösning:
"De måste tända lampan". Rätt smart tycker jag, att han kunde klura ut hur problemet kunde fixas.

August har haft många, många blåmärken - han springer så mycket och snubblar rätt ofta. Däremot har han nog aldrig haft ett sår, men nu har han rivit sig på handen på dagis. Han tycker inte att såret är snyggt, varje gång han tvättar händerna ber han mig att tvätta bort det...

Hans nya favoritord är "Kolla!", det är mycket saker varje dag som vi måste kolla på. Om han ramlar säger han"Hoppla hoppla" och när någon nyser så säger han "Atchi prosit".

Varje kväll så vill August att vi ska läsa sagan om den röda bussen. Den handlar om en buss som kör ner i ett litet hål i vägen och fastnar. Det blir lång kö efter bussen, men till slut så kommer en traktor och drar upp bussen ur hålet. Det här är ett intressant scenario som August har börjat spela upp för oss flera gånger varje dag. Han "kör fast" med sin BobbyCar på badrumströskeln, sedan hämtar han en liten traktor, ställer den framför bilen och låtsas dra samtidigt som han säger "Hej å hå" (för det gör de i boken). Ibland varierar han leken så att Rickard måste dra traktorn.

Ikväll har vi varit och hämtat en husvagn, det har August längtat länge efter.
"Mamma pringa borg, husgagn" (Mamma ska springa i Göteborg och vi ska dit med husvagn). Jag har också längtat efter att åka dit, känner mig grymt laddad inför varvet. Har varit väldigt orolig att jag skulle bli sjuk, men nu borde jag väl klara mig - det är ju bara tre dagar kvar. Jag sprang ett millopp i Kumla i lördags och det kändes riktigt bra!

Annars är en stor händelse Augusts "kas" (kalas) som han ska ha när han fyller "tå". Han har nämligen sett på Nalle Puh hur det ska gå till och så har vi ganska nyligen varit på ett kalas. Det ska vara "många bonger" (ballonger), bullar, kakor, kex (det framkommer dock inte om gästerna kommer att bjudas på smörgåsrån eller andra kex) samt glass och tårta. De två sistnämnda sakerna tycker han inte ens om, men om det är viktigt för honom så ska vi såklart ha tårta och glass. Vi har köpt små glasspinnar för det tyckte han var ganska gott en annan gång.

Efter mycket funderande fram och tillbaka så bestämde vi oss för att bjuda både släkt och kompisar på samma gång och så håller vi tummarna för att vi kan vara ute i trädgården. Om alla kommer blir vi 50 (!) personer, men det är några som har tackat nej så vi blir väl lite färre. Det är både för- och nackdelar att vara stor släkt.

1 kommentar:

Titti sa...

Åhh vad kul med kalas! Och det är bara fördelar med stor släkt, tänk vad härligt för August med så många människor i sin närhet!!! Hoppas det blir kalasväder!

Visst är det kul med deras funderingar. Häromdagen sa jag "Jag blir så trött när ni aldrig lyssnar på mig" Då svara Hilda "Men mamma, gå och vila dig en stund då...."
Ja varför inte!