fredag 24 april 2009

Trött trött trött

är jag, känner mig liksom trött ända in i märgen. Förmodligen en kombination av grav sömnbrist, ganska hård träning, tre tävlingar på tio dagar samt lätt pollenallergi. Dessutom har jag så mycket att tänka på att jag somnar alldeles för sent på kvällarna helt i onödan.

Ja, ja, nu är det i alla fall helg och det ska bli strålande väder. Rickard ska vara inne och byta ett kök hos någon liten farbror, men vi andra (som inte skrapar ihop semesterkassan) ska passa på att vara ute och njuta. Hoppas att det blir lagom varmt, jag gillar inte när det blir alltför hett. Särskilt inte i april, i juli är det OK. Imorgon ska August och jag till Vingåker, mamma ska passa August när jag ska ut på långpass. Ett 20 km-pass står på schemat, det sista riktiga långpasset innan Göteborgsvarvet. Om jag bara kunde, så skulle jag ge bort min plats till dig då Hanna - bara så att du vet! Hoppas din rygg blir bra snart! På eftermiddagen ska vi tvärs över gatan till familjen Eliasson och gratulera lite. Dels ska vi fira lilla Sofia (nummer fyra) för att hon har kommit till världen alldeles nyss, dels ska vi dela ut lite presenter till Amanda (nummer två) som fyllde nio år igår. Sedan så blir det väl en liten sak till Matilda (nummer tre) för att fira att hon är en alldeles nybakad storasyster och då är det såklart att Hannes (nummer ett) också ska ha något så han orkar ta hand om alla småsystrar ;-).

August pratar mer och mer för varje dag nu, det är jättekul. En hel del nya ord kommer han hem med från dagis och meningarna blir längre och längre:

"Mamma knyta dubbelknut"
"August bära kossa häst" "Mamma bära grisen"
"August titta Pippi"
"Pappa bära August"
"Kopper (helikopter) uppe luften"
"Mamma läsa stora boken"

Han har också börjat få koll på ord som din, min, mig och dig. Han vet dock inte riktigt hur han ska använda dem, så han säger som vi gör till honom fast han menar sig själv.

"Mamma hämta dig?"
"Augusts dina skor"
"Mamma hjälpa dig"

Han har ju så himla mycket koll på allting, jag är så imponerad. Han talar om vems alla skor är på skohyllan på dagis, han vet vems mamma eller pappa som kommer för att hämta sitt barn, han har koll på vilken bilmodell mina föräldrar och vår hyresgäst Mats har och säger följdaktligen "Offas bil" när han ser en mörk Volvo V70 eller "Mats bil" när han ser en ljus Volvo V40. Han rabblar bildelar; lyse, baklyse, däck och ratt är några av dem han kan.

Nu börjar han också kunna böja ord, han kan många ord både i singular och plural, han kan också många adjektiv som till exempel stor, liten, lång, varm, kall, smutsig och ren.

Han hittar på bus, han kommer ihåg allting och hans favoritord alla kategorier just nu är "August hälv!" Allting kan han själv, men han har fått ge upp det där med att knyta rosett på skorna (fast han försöker varje dag). Nu har vi tack och lov kunnat ställa undan "mellanskorna" och gått över på gympaskor med kardborre.

Ursäkta om det här blev ett rabbelinlägg om min son, men jag är så fascinerad av allt han lär sig hela tiden.

Inga kommentarer: