måndag 9 mars 2009

Vabbar igen

August fick vara hemma fredagen innan vi åkte till fjällen, han hade varit hängig och hostig på dagis. Hela veckan i fjällen har han varit snuvig, men pigg och glad. I fredags tilltog dock hostan igen och idag fick han vara hemma från dagis. Han är inte jättesjuk, men väldigt hostig och sover därför väldigt dåligt. Jag vet ju att det är bra att hosta och att man inte ska ta hostdämpande i onödan, men idag ringde jag till barnmottagningen för att fråga om råd. August har hostat tills han har kräkts upp slem i helgen så jag tyckte lite synd om honom. Han fick hostmedicin utskriven per telefon, Mollipect. Hoppas den hjälper lite, den skulle vara slemlösande och lite hostdämpande. Men det fanns rätt så mycket biverkningar, någon som gett den till sina barn?

Han får vara hemma imorgon också, ingen idé att han går typ varannan dag på dagis och sedan måste vara hemma igen. Tredje omgången "vab" på typ fyra veckor, tre intyg som dagis måste skriva på när vi kommer tillbaka. Inte mycket att göra åt dock. När vi hämtat ut medicinen gick vi vägen om Lindex och köpte en jättefin "storebrorspresent" till en liten kille som blir storebror vilken dag som helst. August tjatade till sig ett par solglasögon också, som han förmodligen aldrig kommer att använda. "Höpa, höpa" (köpa) sa han och vägrade släppa dem. Fast det var ju mitt fel, var jag som provade dem på honom.

Idag har August rivit sönder vår stora rispapperslampa. Han gjorde det helt och hållet med flit så jag blev lite arg på honom. När Rickard kom hem visade August honom, han har också berättat det för sin mormor i telefon. Nu undrar jag om han inte fick lite väl mycket uppmärksamhet för sitt lilla hyss, nästan så att han är lite stolt över sitt tilltag nu... Men han är lite bekymrad också, sitter och försöker "aga" lampan lite då och då.

Jag måste berätta en sak till som jag tycker är lite roligt. Augusts farmor har sagt till August att man inte får peta sig i näsan så hårt att det blir alldeles rött. Hon har också sagt att man inte får tippa med stolen (sätta fötterna mot bordet och skjuta ifrån). August har bra minne och han har lyssnat noga på vad hon har sagt. Så nu om man frågar något om farmor (till exempel om han kan säga farmor, eller om vi ska åka till farmor) så säger August "peta, tippa". Hennes nya smeknamn?

Han säger också ofta "nejnejnej" innan han typ kryper upp på köksbordet eller kastar en macka på golvet, innan han rycker mig i håret säger han "ajajaj"...

1 kommentar:

Anonym sa...

Arvid säger Näpp och japp till det mesta nu. Det låter så kaxigt.
Mollipect, liksom alla andra mediciner, ger olika människor olika biverkningar.
Arvid kräks av mollipect. Hilda blir speedad och kan inte sova. Därför får hon Mollipect på morgon, förmiddag och eftermiddag, den löser slemmet och hon får hosa upp bra. Coccilana får hon till natten eftersom den är hostdämpande och hon sover bättre då. Du får testa och se helt enkelt. Hoppas han kryar på sig snart!
Kram