onsdag 4 februari 2009

Träning

Jag är lite nöjd med mig själv idag. Oftast tycker jag om min sport, men inte alltid. Vissa dagar skulle det vara så enkelt att ta på sig lite trendiga träningskläder, gå in i en upplyst lokal, lyssna på musik och springa runt och vifta med armar och ben i samma takt som 50 andra som lyssnar på en hurtig Friskis-ledare. Så skönt att slippa halka, bara göra likadant som alla andra och inte behöva ta så hemskt mycket eget ansvar (förutom att ta sig till passet) för att passet blir genomfört. Jag har tränat på Friskis ibland och det är ju kul - då och då. Men nu har jag inga trendiga träningskläder och jag vill kunna mäta min träning i meter, sekunder, placeringar eller något och det är lite svårt om man sitter på en spinningcykel som inte rör sig ut fläcken eller springer runt och gör indianhopp i en gympasal.

Alltså pallrar jag mig ut i kylan och springer fram och tillbaka på en cykelväg. Låter ju kul... Är det faktiskt inte heller, fast efteråt är jag rätt nöjd. Och jag vill ju tävla och man kan inte vila sig i form hur länge som helst... Idag tog det låång tid innan jag kom iväg, hann nästan bli lite inbillningsförkyld innan jag pallrade mig ut. Det är inte kul med vinter utan snö. Plusgrader = helt OK, då kan man springa på mjuka skogsstigar och vägar. Snö = funkar också bra. Minusgrader utan snö, men med lite is kvar från den gamla snön = värdelöst! Hårt och knöligt, jag får ont i benen. Nu vill jag ha snö eller milt väder!

I Östergötland ska inte gamlingarna få rollatorer längre, de måste köpa själva. Snacka om att sparka på de som redan ligger! Om man har jobbat och betalat skatt i hela sitt liv så kan jag ju tycka att man har rätt att kunna få hjälpmedel så man kan gå ut och handla. Och hur billiga är alla höftfrakturer som kommer sedan när alla som inte får en rollator går och ramlar? Tur att jag inte jobbar i Östergötland längre, jag skulle skämmas för att vara tvungen att säga nej till någon som behöver ett hjälpmedel. Här i länet kan man faktiskt få två rollatorer till och med, om man har två våningar eller så. I alla fall något som är bra med det här landstinget, det kan behövas...

1 kommentar:

Anonym sa...

VA! FAN DET VAR DET SNÅLASTE OCH MEST KORKADE JAG HAR HÖRT IDAG. Suck.