fredag 2 januari 2009

Storsta´n

Nyårsaftonen blev mycket trevlig. Fem småbarn i åldern fyra månader till fyra år gjorde dock att vi vuxna inte satt ner samtidigt en enda gång, men då blir det ju å andra sidan inte stelt och tråkigt...

August somnade gott vid åttatiden och så långt var allting väl. En timme senare vaknade han dock och var alldeles otröstlig. När han lugnat ner sig var han pigg och leksugen och fick vara med de "stora" killarna och leka. Han var uppe i varv och det var inte att tänka på att försöka få honom att sova så länge vi var kvar där vi var. Vi bestämde oss för att stanna kvar så länge August var nöjd och sedan åka hem när han blev alldeles för trött. Timmarna gick och till slut blev det nytt år, August var fortfarande vaken. Direkt efter raketer och nyårsskål packade vi dock in oss i bilen och åkte hem. Väl hemma somnade August som en stock och vi trodde att han kanske skulle sova lite längre än vanligt dagen därpå, någon timme i alla fall. Men tji fick vi, halv sju vaknade han och var arg och klarvaken - det var bara att kliva upp. Rickard tyckte dock att jag kunde få gå och lägga mig en stund till, jag hade nämligen varit vaken till tre. Det berodde på att en av våra hyresgäster tydligen tyckte att han spelade så bra musik att han gärna ville dela med sig till resten av huset också...

På förmiddagen gick jag och August till sjukhusparken så att Rickard fick vila lite. Det var strålande sol, men kallt. Trots att min son inte sovit mer än totalt sex-sju timmar på natten så var han pigg och glad.

August i lekparken

Efter lunch somnade han dock som en stock och sov i tre och en halv timme! Lite att ta igen... Trots den långa middagssömnen somnade han klockan åtta igår kväll. Han sov hela natten i sin egen säng och i morse väckte jag honom klockan sju. Vi skulle nämligen på äventyr!

Klockan åtta satt vi på tåget på väg till Stockholm, spännande! August tyckte att det var jättekul att åka tåg och när vi passerade Södertälje och kunde titta på alla bilar och lastbilar så tjöt han av glädje! När vi anlände till Stockholm så mötte Sofie oss när vi klev av tåget. Sofie kan man lita på i alla väder, hon hade redan kollat upp alla hissar på centralen samt köpt remsa till t-banan. Det var bara att följa den rekade vägen och så klev vi på t-banan mot Gullmarsplan. Där bytte vi till buss mot Årsta. Innan vi gick hem till Sofie besökte vi två lekparker och hade jätteroligt alla tre. Eftersom jag och Sofie inte hade overall på oss så började vi frysa och tröttna innan August gjorde det, men han följde snällt med oss hem. Hemma hos Sofie och Per (fast Per var inte hemma) lekte vi lite och August åt lunch, sedan gick vi en liten promenad. August somnade och Sofie köpte hem lite ingredienser till lunchen. När vi kom tillbaka ställde vi ut August på balkongen och där sov han gott i nästan två timmar. Under tiden hann vi (eller Sofie, jag var mest i vägen) laga lunch och äta upp den, perfekt!

Klart man ska ha en resväska när man är ute och reser!
August vaknade pigg och glad och vi lekte och åt mellanmål. Sofie försökte enträget få August att försöka säga Sofie, men han bara skrattade, skakade på huvudet och sa "Pä" (Per)... Så småningom packade vi ihop och tog en promenad till t-banan och åkte till centralen. Där tog vi en fika innan vi alla tre hoppade på tåget hemåt. Sofie hade nämligen bestämt sig för att hälsa på sina föräldrar i Katrineholm, så vi fick sällskap hela vägen hem.
August poserar med sin underbara gudmor Sofie!



Sofies Per har lite större fötter än August...

Nu sover August, trött efter en lyckad dag, och jag ska också snart krypa ner i sängen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Har svarat på mail :)

Anonym sa...

Man tror ju att de ska sova lite längre när de varit vakna till sent men så är det inte här heller. :)
Jag har gett dig en Award i min blogg.
Kram och god fortsättning på det nya året.
Ulrika

Anonym sa...

Jasså ni har varit i Årsta och hälsat på,,, kul här finns det många bra lekplatser,,, och jag bor här hahah kram

Anonym sa...

Jasså ni har varit i Årsta och hälsat på,,, kul här finns det många bra lekplatser,,, och jag bor här hahah kram