söndag 21 december 2008

Julig helg!

Vi har haft en aktiv, men inte stressig, helg. Mycket jul har det blivit och det började redan i torsdags egentligen. Då var det julfest med barnmusiken, August tog med sig pappa, mamma, mormor, farfar och farmor och de andra barnen hade också en del fans med sig. Det blev en mysig avslutning på terminen och alla barnen var så söta. Flera stycken var utklädda till tomtar, en var pepparkaksgubbe och August och ett par andra små gangsterkillar hade klätt upp sig med skjorta och toppat med tomteluva.

I fredags var hemma hos Rickards mormor och morfar och firade Rickards morfar som fyllde år, det var trevligt. Där går det undan när man bjuds på mat. På 1,5 timme hann vi med både stek med potatis och sås, efterrätt och kaffe och tårta. Puh!

Igår sprang jag långtur med klubben medan August och Rickard var hos Rickards föräldrar och tog reda på kött. Det var perfekt löparväder och Hasse som höll täten hade lagt upp en bra runda. Men jag undrar om människan kan hela sörmlandsskogen utantill. När vi var mitt ute i ingenstans ropar han "Det kommer ett litet hål i backen snart, akta så att du inte trampar ner där!". Och mycket riktigt, 50 meter senare är stigen lite trasig. Jag vet ju visserligen också hur terrängen ser ut på ett ungefär där jag springer ofta, men det här var på en pytteliten stig låångt ute i skogen. Ja ja, det är ju bara bra, känns tryggt att springa då.

På eftermiddagen var det dags för den stora julgodistillverkningen. Jag har prioriterat bort massor av "måsten" i år, har bestämt mig för att julstressen inte ska få fäste i mitt sinne, men julgodis ville jag göra. Resultatet blev 75 knäck (eller heter det knäckar i plural?), 75 marsmallowgodisar med kokos, choklad och bran flakes samt ca 65 stycken Mozartkulor (som enligt receptet skulle bli 30 stycken, hur stora gör man då?) Jag blev nöjd och godiset blev rätt så gott.

Vi fick besök igår kväll, det var vår kompis Hanna som hade med sig sin nya "vän" Janne. Vi gjorde sushi tillsammans och det blev supergott! (Och tack Hanna för att ingen i sällskapet riskerar tilltäppta bihålor det närmaste seklet...). Sedan spelade vi spel och åt marängsviss hela kvällen lång, kul!

Idag har vi varit i Lerbo och huggit julgran. Jag, som är lite perfektionist, hade svårt att hitta en fin gran. Jag tappade sugen och ville helst åka till Statoil och köpa en istället, där hade jag sett jättefina, men till slut hittade vi en som var mindre ful än de andra. Med lite glitter blir det nog bra. Nu står granen i källaren och vänjer sig vid att vara utan rot. Fast det kanske de inte gör, det är nog därför de barrar. Vilka barbariska jultraditioner vi har, det är allt möjligt som får sätta livet till...

Nu ikväll har jag varit på den bästa julkonstert jag någonsin sett. Den går nog nästan inte att beskriva i ord, man måste ha sett den. Men alla de bästa julsångerna var med och det var helt underbara musiker och skådisar med. Det var lokala artister med, eller rättare sagt; de kommer från trakterna från början men börjar nu närma sig större roller och scener. Niclas Strand, Sven Boräng, Tomas och Johanna Widén, Mia Poppe samt Agneta Welander är kanske bekanta namn för några bloggläsare. Niclas Strand hade jag som musiklärare en gång i tiden, nu har han bland annat gått Calle Flygares teaterskola och förra året medverkade han i julkalendern. Sven Boräng är ett par år yngre än mig och har spelat med i "Andra Avenyn" som kanske är känt för en del. Alla medverkande var utrustade med otroliga sångröster, en enorm utstrålning och massor av energi. Helt enormt! En toppenavslutning på en mysig helg, nu är jag redo för julen!

Inga kommentarer: