onsdag 24 september 2008

Rapport från hon utan deo... (eller hur Rosie?)

Hurra! Sprang idag och höften höll bra – inte en känning! Lidingö nästa! Men som sagt, bra går det nog inte men det är ju en så rolig tävling.

Rickard har gått med i en filmklubb och köpt en Pippifilm och en Emilfilm till August. Bra, jag älskar Astrid Lindgren-filmer! August har ju inte börjat intressera sig så mycket för TV än, men jag hoppas att han också kommer att gilla filmerna. Hellre det än tecknat. Små barn ska ju inte se på TV enligt vissa forskare, men jag tycker i alla fall att det ska bli skönt när/om August kan sitta still en kvart eller så och titta på något (pedagogiskt såklart ;-)) TV-program eller en film.
Nu ska bara Rickard komma ihåg att gå ur klubben så att vi inte får hem nya filmer stup i kvarten...

August har varit på landet idag (precis som att Katrineholm är en storstad), han har haft en mysig dag med sin farmor ute på Vik. Där har han haft det toppenbra och det är ju inte alla som får oxfilé till onsdagslunch... August har hjälpt till i växthuset med att plocka gurka och tomater, han har hoppat studsmatta och så har han ”hjälpt” till i köket och rensat alla kökslådorna. Han har varit glad och pigg hela dagen, han vaknade på rätt sida i morse. Rickard gick upp med mig i morse och August sov vidare i vår säng. Jag var lite rädd att han skulle ramla ur sängen när han vaknade, men killen har koll! Vi hörde ett litet tjut när vi satt och åt frukost, jag gick in till sovrummet och då satt August i sängen och skrattade. Han hade tänt sänglampan och när jag kom in hasade han baklänges ner från sängen och kom och kramade mig. Gullunge!

Idag har jag genomgått en ”hälsokontroll” på jobbet. En sköterska fick för sig att ta puls och blodtryck på mig. Jag hade 117/70 i blodtryck och 47 i puls - ”som Gunde Svan” tjöt syrran. Sen tog en uska mitt blodsocker och hb-värde. Jag hade 123 i blodvärde och 6,3 i socker. Mina läsare som är sköterskor; är det bra värden? Jag har ju inte stenkoll på vad man ska ha i tryck och så vidare.

Vi har förresten värsta sjukhussåpan på jobbet. En dietist som dejtar flera gånger i veckan (olika killar) och snart ska hon dejta vår kollegas sambos veckosambo. Hängde ni med? Det gör knappt vi heller. Häromveckan släpade hon med en kille från tåget hem, som hon aldrig hade träffat förut. Hon bjöd honom på fika och skickade sen iväg honom igen. Då fick hon lite skäll på jobbet – hon måste ju vara rädd om sig!

En av syrrorna på min avdelning har en nätdejt som hon snart ska träffa IRL (som jag har förklarat betydelsen av idag) och det är ju också väldigt spännande! Kul med följetonger!

Nya ord:
August (härmade mig)
ocka (klocka)
appa (lampa)

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är ju jättefina värden, ät lite spenat du så blodvärdet stiger lite, jättebra om det ligger över 130! (mitt ligger runt 110 efter varje "period i månaden") Vilket spännande jobb du har med mycket skvaller! Det är ju alltid kul, särskilt för oss medsmåbarn som har det där bakom sig!"
Kan rekommendera Teletubbies till August, det var det som lärde Hilda titta på tv- Nu älskar hon Madicken och sånt istället.
Hoppas det går bra på sön, vi ska också till sthlm, kanske vi "springer in i varandra" :o)