söndag 7 september 2008

Diskad

Idag har jag varit funktionär på en landskapsmatch i simning som anordnades i simhallen här i Katrineholm. Jag var vändningskontrollant och det gick bra, men jag blev genomblöt eftersom man ju inte kan backa bort när simmarna kommer in för vändning - då ser man ju inte om de gör rätt eller inte. En simmartjej blev diskad på min bana idag, det är aldrig kul. Tyvärr måste man ju rapportera när det är tydliga fel, det är ju därför vi står där. Det finns väldigt mycket man kan bli diskad för i simning (beroende på vilket simsätt man simmar), bland annat felaktig start (oftast tjuvstart), felaktig benspark, släpande armar, felaktigt simsätt (jodå, det händer att simmarna glömmer vad de ska simma), felaktig vändning och överväxling i lagkapp. Det är mycket att hålla reda på men de flesta simmare vet att nästan alla blir diskade någon gång så det är ingen katastrof.

När tävlingen var avgjord var det mat för alla simmare och funktionärer i Kupolen. Det var ju trevligt, men mindre trevligt var att vi efter maten fick ställa upp och hjälpa till att städa lite på skolans toaletter där simmarna sovit. Eller ja, de hade ju så klart inte sovit på toaletterna (antar jag) utan i klassrummen, men de hade stökat till på toaletterna ibland. Vad tokigt det kan bli om man råkar kasta om orden i en mening, totalt syftningsfel. Det är kul att läsa bloggar och annat där folk inte alls tänker på hur de skriver, det kan bli hur tokigt som helst! Tyvärr händer det inte alltför sällan i tidningsartiklar heller, vad lär man sig egentligen på journalisthögskolan?

Inga kommentarer: