söndag 30 december 2012

Framtiden?

Följande är (taget ur sitt sammanhang eftersom inte kommentarerna före och efter är med) en del ur en konversation på Facebook. Det är jag som har skrivit kommentaren, på ett inlägg som bara är ett i raden av inlägg som skrämmer mig på Facebook. Kommentaren innan handlar om att personen som skrivit inlägget är orolig för framtiden på grund av alla muslimer.

"Jag också, och jag tror verkligen inte att den blir bättre av alla fördomar och rädslor. Om folk vågade mötas så tror jag att toleransen gentemot olikheter skulle öka. Det är klart att det finns muslimska människor som begår brott, men det begås en mängd brott av sjuka människor från olika religioner och kulturer. Hatbrott mot homosexuella, män som slår ihjäl sina kvinnor, Englas mördare, nazister, föräldrar som har ihjäl sina barn och styvbarn, fosterföräldrar som begår övergrepp på barnen de ska värna om, bankrånare, rånmördare. Listan kan göras lång på brott som begås utan speciell koppling till religion. Jag kan känna att världen sannerligen inte kommer att bli bättre av att folk (definitivt inte muslimer) lägger ut rasistskämt på Facebook, protesterar mot böneutrop från moskéer trots att man bor många mil från närmaste moské och förmodligen riskerar att bli mer störd av glassbilen, bygger sina åsikter på andras Facebookinlägg och vad man hört andra säga och som på diverse olika sätt är inskränkta och inte har förmåga till kritiskt tänkande. Det skrämmer mig oerhört och tyvärr ser jag mer och mer av det."

1 kommentar:

Emmy sa...

Håller verkligen med dig... Är man öppen för olikheter så inser man bara hur bra det är, men visst det begås ju brott av folk och folk men det har ju aldrig något med religion eller kultur att göra... Tycker bara att det är skrämmande, känns som om hatet mot utländska bara växer sig och snart vågar jag knappt uttrycka mig allmänt!