måndag 13 december 2010

Tolk

August fungerar lite som självutnämnd tolk åt Irma här hemma. Rätt som det är när hon sitter och tjoar någonstans så kan August komma och säga något i stil med: "Irma vill ha ost, ge henne lite ost". I morse när hon gnällde lite när jag höll på att ta på henne ytterkläderna så sa August: "Ja lilla gumman, jag förstår att du vill åka snowracer, men vi har ingen snowracer förstår du".

Antingen så pratar hon om helt andra saker än jag har trott, eller så har han livlig fantasi - vad tror ni?

Irma har varit på barnmottagningen på kontroll idag. Hon började med att bryta ihop, men det skulle nog jag också göra om det stod tre okända manliga läkare och tittade på när jag skulle klä av mig naken. Hon fick väga och mäta sig och hade gått upp ett par hekto sedan hon vägde sig sist (fast om man betänker att hon kom direkt från lunchen där hon uppskattningsvis åt och drack ca 150 gram och att hon kissade tre gånger timmen efter läkarbesöket så undrar jag, men läkarna var rätt nöjda i alla fall...) och hade vuxit en halv centimeter på längden.

Sedan gick vi till ett annat rum och Irma fick sitta och leka på golvet medan jag pratade med läkarna. Det var som sagt tre stycken, men det berodde nog inte på att hon är ett specialfall (förutom speciellt söt och charmig...) utan på att en var överläkare, en AT-läkare och en (tror jag) ST-läkare. Vi pratade om längd, om vår släkt, om magbesvär, förkylningar och annat. Sedan undersökte överläkaren Irma och det gick bra, han var rätt så mycket lugnare än bvc-läkaren. Slutsatsen blev att hon inte behöver ta några prover för allergier eller intoleranser i nuläget och att nog en del av den dåliga tillväxten kan förklaras av höstens långdragna förkylningar. I övrigt så trodde han att allt var som det skulle och att hon bara hör till de barn som är lite senare i den motoriska utvecklingen, men han ville träffa henne en gång till i mitten på januari för säkerhets skull. Jag tyckte att besöket kändes jättebra och att läkaren var trevlig och lyssnade och förklarade bra. Skönt!

Förresten hörrni, jag har nästan 60 unika läsare per dygn och jag vet vem kanske 15-20 av er är. Vilka är ni som följer bloggen? Skulle vara kul att veta, ni får gärna presentera er lite.

5 kommentarer:

Catarina sa...

Jag tycker A är smart, ge ungen en bob;) Tycker nog att man förtjänar lite belöning när man har lärt sig och lägga över frågeställningen till en annan person så att den kanske går igenom. hihi

Nissetroll sa...

Jodå, tomten håller nog på med tillverkningen för fullt så det löser sig ;-)

Malin Wiker sa...

Jag brukar titta förbi och läsa lite när jag har tid. Vem är jag då? Jo Malin din gamla klasskompis från Linköpingstiden. Kommer du ihåg vårt barngympapass som vi höll för de andra i klassen och de höll på att dö för att det var så jobbigt ;-)!!

Anna sa...

Haha va sött att August "förstår" Irma så bra :) Det är bra med syskon.

Ja jag brukar kika in här, men jag antar att du redan visste det :) Jag har ca 150 unika besökare per dag och har inte en aning om vilka alla är. Och när man väl frågar får man bara några pyttefå svar. Trist.

p.s. Tre kronor är lika bra som förut. Man blir fast efter några avsnitt.

Anonym sa...

Jag brukar kika in någon gång i veckan och se vad ni har för er! Faster Johanna