fredag 17 december 2010

Hej fredag!

Ett par dagars bloggtorka, har jag inte lust att blogg så gör jag det inte. Men eftersom jag själv tycker att det är jättetråkigt med bloggar som aldrig uppdateras så försöker jag få motivation ganska ofta.

Vad händer hos oss då? Tja, inte så mycket faktiskt. Eller det är klart att det är full fart hela tiden, men det är det väl för det mesta tycker jag. Vi leker, jobbar, tränar, öppnar paket och brev från tomten, kryptränar, ringer telefonsamtal för att få klarhet i saker, inser att dygnet har för få timmar och veckan för få dagar för det vi skulle vilja göra och hinna med och så förbereder vi oss lite smått inför julen.

I morse fick August ett brev från tomten om att det var hög tid att skaffa en julgran, så det ska vi göra idag. Han fick också ett par fina julgranskulor, men de har han dekorerat sin egen lilla gran med. I onsdags skickade tomten pengar och bad August om hjälp med julklapparna eftersom han har så himla mycket att göra. Tomten ville gärna att August skulle köpa en julklapp till Irma, så min mamma kom hit och passade henne en stund i onsdags eftermiddag och så gick jag och August ner på stan. Jag tänkte att han kanske mest skulle hitta saker som han själv ville ha och tycka att vi skulle köpa dem, eller möjligtvis vilja köpa sådana saker till Irma. Men då hade jag grovt underskattat min son visade det sig. Jag frågade vad han ville köpa och han svarade blixtsnabbt:

"Ett klosståg, och det är bra om klossarna inte är så vassa och hårda så Irma gör illa sig, och så behöver hon en docka"

Det blev ganska dyrt för han visste precis vad han ville ha och var inte beredd att kompromissa, men det var så kul att han verkligen hade en plan för vad han ville köpa. Inte en sak bad han om för egen del, han bara tittade. Innan vi skulle gå ut från leksaksaffären så fastnade han framför alla djur, han älskar både bondgårdsdjur och vilda djur. De är ju fina, men ganska dyra, han har en del av båda sorter. Eftersom han hade varit så duktig på att hjälpa tomten så hade tomten skickat en zebra (ska visst stavas med s nuförtiden, men det ser så dumt ut så jag fortsätter med z) med posten igår. Och mamman har fått höra av tomten att det kanske kommer en isbjörn med unge och en känguru i nästa vecka...

I onsdags kväll tog jag en kvällspromenad upp till Kvantum och hämtade vår ekologiska skinka som vi beställt. En stor miss i planeringen var att den var färdigkokt, det är godare att koka själv tycker jag. Men det var Rickard som glömt att kolla innan han beställde. Förra året fick vi beställa från Coop, det var det enda stället som hade, men det börjar visst bli lättare att få tag på. Vi är väl kanske dock lite skenheliga eftersom vi inte kör ekologiskt rakt över, men vi gör det i alla fall så ofta som möjligt. Men smakar det så kostar det, jag tänker inte ens tala om vad skinkan kostade - äta med andakt får vi göra i alla fall... Jag passade på att kolla in kläd- och leksaksavdelningen, har inte varit där så många gånger. Jag hittade en rätt snygg röd tröja till min rödälskande son, i övrigt var det mest HM-stuk (när HM är som sämst, det finns fina saker där också) på kläderna, dvs Spiderman och rosa glitter. Men bokavdelningen var fin och man kanske kommer att hitta en och annan sak på klädavdelningen också. När jag kom såg jag på kvittot att det visst var 25% rabatt på barnkläder, trevligt med den typen av överraskningar!

Mindre trevligt var det häromdagen då jag hade varit i Nyköping och julshoppande galna människor hade valt att utöka raderna på parkeringen så att jag hade ca två meter ledigt bakom min bil när jag skulle backa ut- kul! Det tog mig nästan en kvart, många svordomar och en massa hjälp av en snäll gubbe innan jag, genomsvettig, kunde ta mig därifrån. Hur tänker folk?

Inga kommentarer: