lördag 23 oktober 2010

Lugn och ro

Här hemma är det tyst och lugnt. Irma sover och storebrorsan ska sova över i Lerbo. Hans kusin Ludvig skulle sova där och August har så länge velat sova där samtidigt som honom, så ikväll ska han göra det. Någon som är avundsjuk på det arrangemanget är killarnas farfar, eller ja - det är ju Ludvigs morfar. Han är i Hälsningland och jagar, men var nästan sugen på att ställa in resan när han hörde att hans fru skulle få rå om två av barnbarnen över natten. August var i alla fall väldigt uppspelt och berättade att de skulle sova alla tre i samma rum, vi får väl se om Rickards mamma får sova något...

Rickard och jag ska se film och ta det lugt, skönt. Jag trodde att Rickard skulle på fest, men han hade visst tackat nej. Vi var bjudna båda två, men jag hade sagt från början att jag inte skulle gå eftersom det är tävling i Åby imorgon, säsongens sista för min del. Dessutom vill jag inte ta med Irma på fest och hon är för liten för barnvakt eftersom jag ammar. Nu ska jag inte till Åby, jag har varit så förkyld så formen är inte på topp och dessutom är banan rätt halkig med mycket sten även utan snöfläckar. Jag är feg när det är halt, speciellt om jag förväntas springa fort - jag har ju halkat och brutit fotleden en gång. Visserligen inte på en löparrunda, men ändå. Men tävla var jag inställd på så jag åker till Flen och springer långa DM istället, det är ändå kortare och lindrigare än Höstmilen. Lite tråkigt dock, Höstmilen är en rolig tävling.

Vi har köpt vinterskor till August idag. Vad kul det är att lägga pengar på skor - not! Men skor måste han ha och eftersom jag inte litar på att han verkligen kan känna efter hur de sitter så känns det som att det enda man kan göra är att mäta foten och skorna och sedan köpa kvalitetsskor och hoppas på att de är bra. Det blev ett par Viking, de fick bäst i test hos Vi Föräldrar, men så särskilt billiga är det ju inte... Sedan har han ett par lätt begagnade Kavatstövlar som passar bra när det är lite snöblask. Höstkängor köpte vi lite billiga i år, de används ju bara ett par månader + som lite "civilskor" på vintern när man typ ska åka och shoppa eller något och inte vill ta på stora vinterskor.

Irma får vara utan skor, hon kryper ju inte ens. Hon har ett par jättefina fårskinnstossor som tål att sittas ute i snön med om hon vill det. Vi kan inte köpa skor nu som hon kan ha om hon lär sig gå om en massa månader, då kanske de inte ens passar. Vi hade ett par begagnade Kavatkängor till August hans första vinter, bara för att skydda fötterna lite om han satt ute. De är i storlek 20 och de var ju jättestora till honom för han var bara runt åtta - nio månader när han hade dem (men de kostade bara 6 kr på Tradera så det gör inte så mycket). Men Irma kommer nog inte kunna ha dem när hon är runt året, i slutet av vintern, heller - hon har pyttesmå fötter än så länge.

Nu ska jag hänga lite tvätt och sedan blir det godis och film. Vi har städat och tvättat igår och idag så hela lägenheten skiner - näst intill i alla fall.

Inga kommentarer: