onsdag 30 december 2009

Snart nytt år!

Och då inleder vi det året då vi ska bli fyra i familjen om allt går bra, det känns helt overkligt. Idag höll jag på att få hjärtat i halsgropen då min barnmorska inte hittade bebisens huvud. Eller, jag vet ju att bebisen har ett huvud så det blev jag inte så orolig för, mer den saken att det inte verkade ligga nedåt som det har gjort tidigare. Hon fick ta in en kollega som också klämde en bra stund på magen, inte så skönt faktiskt. De funderade till och med på att göra ett ultraljud innan de till slut enades om att bebisen faktiskt ligger med huvudet nedåt fortfarande, fast h*n ligger högt upp. Och det kan jag skriva under på, det är väldigt jobbigt att böja sig framåt och det känns att det trycker uppåt. Vore skönt om den lilla bönan kunde fixera sig snart så magen sjunker lite. Tills vidare måste jag, om vattnet skulle gå, lägga mig ner och ringa ambulans. Men varken jag eller barnmorskan tror att det kommer att hända något på ett bra tag. Idag är det exakt fem veckor kvar tills det hela är beräknat och jag vill att det ska gå minst två veckor till. Jag är inte sugen på att behöva ligga på neo och det verkar bökigt om bebisen är för liten för att orka äta ordentligt. Dessutom är det synd om August om vi skulle behöva ligga på sjukhus med bebisen och så får man inte föda i Nyköping om det sätter igång för tidigt. Hoppas inte det är sju veckor kvar bara, vilket det kan vara om jag har otur...

Annars var alla värden bra och magen växer i lagom takt, det är ju skönt. Barnmorskan skrattade lite åt mig när jag klagade över hur ont jag har när hon fick höra vad jag ägnat de senaste dagarna åt. En timmes promenad i lördags, 1,5 timmes simträning i söndags och en timmes simträning i måndags. "Ja för all del Marie, det är ju onödigt att lyssna på kroppen..." sa hon. Men jag vill ju inte bli stor som en flodhäst och den här tiden på året är det ju lätt att man äter en del också... Fast jag vet att man ska vara försiktig, har man otur försvinner inte foglossningsbesvären efter att barnet är fött och det vore ju synd. Men nu börjar jag faktiskt vara lite less, hittills har jag känt mig rätt så smidig trots alla besvär men nu börjar det vara lite tungt. Jag sover sämre igen, har massor av halsbränna och en del magsmärtor trots Losec, har ont i fogarna och jag vill inget hellre än att ta långpromenader och långa skidturer.

Mina nätter ser ut ungefär så här:
22.00: lägger mig (ingen idé att lägga mig tidigare även om jag är trött)
00.00: somnar
00.30: vaknar och ger August nappen, somnar om
02:00: vaknar
02:00-05:00: kissar kanske tre gånger, läser lite, vänder och vrider på mig
05:00: somnar
05:45: vaknar av Rickards väckarklocka, somnar förhoppningsvis om
07:00-07:30: vaknar eller väcks av August

Så om det är någon som har svårt att få dygnets timmar att räcka till så kan ni få tre timmar av mig, de mellan 02:00 och 05:00...

Idag har jag köpt en jättefin och mysig filt till bebisen. Hutlöst dyr var den, 350 kronor, men jag har ett "bebiskonto" där jag satt in småsummor ända sedan August föddes och de pengarna är till för alla "onödiga" och söta saker jag vill köpa så jag behöver inte ha dåligt samvete.

August har köpt nappar till bebisen på Apoteket. Han har länge funderat på vad bebisen ska ha för nappar (fast han har också pekat på mina bröst och sagt "bebisen får två nappar mamma") och när jag lovade honom att han skulle få köpa nappar till bebisen så ville han göra det genast. Han fick välja färg och valde såklart rosa (hans favoritfärger är rött och rosa) så bebisen får nappar som är köpta med omsorg.

På eftermiddagen idag har vi varit på Harrys och träffat Rickards kompis Nea som var hemma från LA och ville träffa lite folk. Hennes pappa och några andra kompisar var med också. På Harrys var det ca 10 grader varmt så när vi gick därifrån var jag frusen ända in i märgen, usch! Ändå drack jag varm choklad när de andra drack öl. August drack två stora glas mjölk med sugrör så när vi kom hem var hans byxor blöta igenom. Han var inte så törstig när vi åt middag sedan...

Inga kommentarer: